2011. szept. 22.

Parfum d’Empire – Wazamba (2009) 9.5/10

Marc-Antoine Corticchiato napjaink egyik legbátrabb parfümőre, a korzikai Andy Tauer (bár azt is írhatnám, hogy Andy Tauer a svájci Corticchiato), alkotásaival kapcsolatban mégis feltűnően gyakran elhangzik a plágium szócska. Több helyen is lehetett olvasni, hogy parfümeit Serge Lutens korábbi illataihoz hasonlították, de az esetek nagy többségében ezek a vádak nagyon hamar szétfoszlottak, mint a WC-papírra írt haikuk a vízben, és a cikkek átcsaptak a Corticchiato mű felmagasztalásába. Hogy miért? Talán azért, mert Corticchiato, ha ihletődik is, azt mindig a legjobbaktól teszi, és minden alkotásába bele tud szőni valami nagyon izgalmasat, eredetit, amitől az egy újabb remekmű lesz, egy felturbózott illatcsoda, és nem egy lelketlen, bádogarcú utánzat.

Ugyanez történt a Wazamba-val is, amelynek a korzikai mester állítása szerint egy nyugat-afrikai törzs rituáléihoz használt hangszer volt a múzsája, sokak azonban Serge Lutens fenyős-gyantás Fille en Aiguilles-ének és a Comme des Garcons Incens Series-ének jegyeit vélték felfedezni rajta. Persze, ebben az esetben is hamar belátták a kritikusok, hogy a végeredmény több mint a részeinek összege, és érdemes volt vele bíbelődni. Én sem tudom egy tökéletesen eredeti alkotásnak nevezni a Wazamba-t, hiszen a tömjén-divat már jóval 2009 előtt kirobbant, és engem a már fentebb említett művek mellett az Etro Messe de Minuit-jére is emlékeztet egy kicsit, de ettől még egy fantasztikus parfümnek találom, és szomorú lennék, ha a beszüntetéséről olvasnék. Fejillatában egy egész egyházközségnek elegendő, gyönyörűen füstös tömjén van, amelyet a hidegen, gyümölcsösen sziporkázó aldehidek tesznek frissebbé. Ez eddig egy igazi templom illat, az Avignon méltó párja, az első negyedórát követően azonban más útra tér a parfüm. Előbukkannak a szívillat melegebb jegyei melyek közül a gyantás illatú fenyőfa a legkarakteresebb, de az ámbrás jellegű labdanum és a túlérett, likőrös gyümölcsök is jól érződnek. Ezt az édes, már-már szirupos akkordot a száraz, kemény mirha ellenpontozza, és néha a ciprus zöldje is felcsillan a háttérben. Nagyon szeretem ezt a stádiumot: mintha egy sötét, de forró és szikkadt fenyőerdőben sétálnék, ahol sűrű, ragacsos gyanta csordogál a fák kérgén, a távolból pedig egy öreg gyümölcsös illatát hozza a lomha szellő. Ilyen illata lehetett Gaianak mielőtt a rációnk megölte, vagy a cigány mondavilág Buha-jának, aki Az Erdők Anyja volt. A bantu nyelvben a wazamba szó szülésznőt jelöl, és ez sem okoz képzavart: egy törzs öregasszonyához, vagy mágusához pontosan ilyen illat illik. A leszáradás végére kissé alábbhagy az édesség, és érdekes módon újult erővel tér vissza a tömjén, de ezúttal már nem érzem füstösnek, inkább száraz és fás, magasztos és kiegyensúlyozott. A parfüm tartóssága és hatósugara egyaránt nagyon jó.

Az én szememben a Wazamba nem egy igazi parfüm, inkább a régmúlt idők illatának felelevenítése, egy aroma, ami a sötét éjszakák tábortűzének édes, bódító füstjéből szállt fel a különböző gonosz és kevésbé gonosz istenek felé. Egy nyers szépségű illat, amelyet nem hiszem, hogy valaki is a hétköznapokon kellene használjon, viszont hangulatteremtésre, a szürke tömbházrengetegben a halkan mormogó fenyőerdők megidézésére nagyon jó választás. Örvendek, hogy elhozta a Neroli, most már jöhet az Aziyadé is.

Illatjegyek: aldehidek, alma, fenyőfa gyanta, szomáliai tömjén, kenyai mirha, indiai szantálfa, etióp opoponax, marokkói ciprus, labdanum

Kreátor(r): Marc-Antoine Corticchiato

29 megjegyzés:

  1. Valamikor rendeltem többféle Parfum d'Empire mintát, úgy emlékszem, ez tetszett a legjobban, persze csak az örök kedvencem, az Eau Suave után.
    Ebben a posztban legjobban a WC-papírra írt haikuk látomása a vízben tetszett a legjobban, legkevésbé meg a mellékelt kép, a hideg kiráz tőle. Bár értem én áttételt, de akkor is...Brr.

    VálaszTörlés
  2. Nekem nagyon tetszik az illusztráció. A termékenységet, a Föld-Anyát, az anyaságot szimbolizálja. Költői megfogalmazása sz élet keletkezésének. Szóval erről a képről 1000 oldalt lehetne írni. Érdekes viszont, hogy az illat egyszeri próbára nekem nem tetszet. Mondom ezt, amikor magamat nagyon fogékonynak tartok minden újra, különlegesre. Az Etro illatra hasonlí teljesen. Szinte mást nem is érzett az én "tudatlan" orrom, csak a tömjént. Amit nagyon szeretek, de inkább arckrémben. Az biztos, hogy még egy próbát teszek. Meg próbálom szeretni! Hátha fölfedezem az illatgazdagságot is. Szimat kritikus, és ha neki tetszik, akkor megér egy újabb próbát.
    magor

    VálaszTörlés
  3. Szerintem közhelyes. De az illat jó!

    VálaszTörlés
  4. A felsorolt illatokat nem ismerem, talán ezért is a Wazamba nekem az Ambre Russe távoli, szárazabb-füstösebb rokonának tűnik. Tetszik, hűvösebb időben szerintem jó "melengetős" illat (mindkettő).

    VálaszTörlés
  5. E pillanatban számomra ez a parfüm (el)viselhetetlen. Lehet, hogy felnövök hozzá egyszer, de most el nem tudom képzelni azt a nőt, aki ettől nőiesnek érzi magát, vagy akár csak jól. Elnézést azoktól, akiknek tetszik. Bizonyára szépen megkomponált parfüm, de a szippantáskor már el kell tartanom magamtól, ezért idő sincs rá, hogy analizáljam.

    VálaszTörlés
  6. nahát Szimat,ezzel a poszttal teljesen lenyűgöztél, a képet már mentettem is, telitalálat! illatminta-készülj-jövök!!!

    VálaszTörlés
  7. Csí, honnan rendelted a Parfum d'Empire mintát? :)

    VálaszTörlés
  8. sikariel, a Neroliban vannak minták. www.neroli.hu

    VálaszTörlés
  9. Ez kb. fél éve volt, akkor még nem voltak ezek az újak a Neroliban. Meg is lepődtem, mennyiféle van még az ottani 8-9-en kívül. A Luckyscentről rendeltem őket.

    VálaszTörlés
  10. Megtaláltam anyukám régi kedvencét, az Antilope-ot a Weiltől, rendeltem is neki egy vintage mintát, aztán ha rájön, hogy nem tud nélküle élni, kap egy üveggel. Ismered, Szimat?
    Egyébként most a második világháború előtti illatokkal kezdek ismerkedni. A Bandit-t nagyon szeretem, kíváncsi vagyok másokra is. / Bár Chanel 5-tel vagy 20 éve próbálkozom, hogy megszeressem, sikertelenül. / Majd beszámolok.

    VálaszTörlés
  11. Nagyon tetszik a poszt, eddig is meg akartam szagolni a Wazambát, és most, h már különösebb erőfeszítés nélkül meg is tehetem, rajta leszek. És mivel többeknek elviselhetetlen, muszáj próbát tennem vele, mert a kritikád alapján már van az orromban egy elképzelés, kíváncsi leszek, mennyire találó. Amúgy is imádom a tömjént.

    VálaszTörlés
  12. Csí, az Antilope-ról is számolj be, légyszi!

    VálaszTörlés
  13. Persze! Szerintem valami virágos-aldehides lehet, ismerve anyukám ízlését. :)
    Rájöttem, a nagy divatcégek exkluzív vonalai is érdekelnek, mint pl. a nemrég elemzett Cuir de Russie. Rendeltem ilyeneket is, köztük a Mitsoukot is, amit itt többen nem szerettek. Kíváncsi vagyok, miért nem../ Jó lenne már nem ilyen kíváncsinak lenni. :) /

    VálaszTörlés
  14. Én is elmentem a Neroli-ba, de csak kartonon szagoltam meg. Első benyomásként ez a Fille en aiguilles szelidített, domesztikált változata és szerintem kevésbé hasonlít a messe de minuite-re. Azokhoz képest egy könnyen viselhető komfort illat, én Serge bácsi opuszára szavazok!
    A három közül az Etro szerintem az egyedüli nőies illat.

    VálaszTörlés
  15. Csí: A Weil Antilope-ról semmit nem tudok, úgyhogy én is kíváncsian várom a beszámolódat :)

    Néha én is próbálkozom a régi illatokkal, több-kevesebb sikerrel. A Chanel eddig nem nagyon tudott meghódítani, viszont a Caron és a Guerlain klasszikusok (minusz Mitsouko) általában szimpatikusak voltak.

    VálaszTörlés
  16. Magor: Örvendek, hogy megbízol az ízlésemben :) Én az Etro-t is nagyon szeretem, úgyhogy számomra nem gond a hasonlóság, meg úgy gondolom, hogy a fenyőgyantás oldala elég egyedi ahhoz, hogy önmagában is értékelhető legyen. Várom a második próba eredményét!

    VálaszTörlés
  17. Pötty: Kétségtelenül van benne valami az Ambre Russe jellegéből, de míg azt teljesen viselhető illatnak érzem, addig a Wazamba-t csak különleges pillanatokhoz tudom elképzelni.

    VálaszTörlés
  18. Fleur: Adj neki időt, hogy megszerettesse magát. Tényleg nem egy könnyű, finomkodó illat, de annál hatásosabb :)

    VálaszTörlés
  19. Illatvirág: Te is lenyűgöztél ezzel a lelkesedéssel :) Remélem, az illat tesztelése után is ilyen lelkes leszel :D

    VálaszTörlés
  20. Elen: Ha szereted a tömjént, akkor nem tudom elképzelni, hogy csalódj ebben a parfümben. Örvendek, hogy tetszett a cikk :)

    VálaszTörlés
  21. deOwar: A Fille en Aiguilles-t én még nem próbáltam, de ha erős a fenyőgyantás jellege, akkor minden bizonnyal tetszene. Szerintem, ha teheted, próbáld ki bőrön is a Wazamba-t, biztos sokkal többet fog megmutatni magából.

    VálaszTörlés
  22. "mintha egy sötét, de forró és szikkadt fenyőerdőben sétálnék, ahol sűrű, ragacsos gyanta csordogál a fák kérgén, a távolból pedig egy öreg gyümölcsös illatát hozza a lomha szellő." Tökéletes. Ugyanezt érzem, és ugyanúgy, mint Te úgy gondolom, hogy ez nem egy "utcán hordható" parfüm, inkább otthon, olvasáshoz...

    VálaszTörlés
  23. Nagyon érdekes, én a tömjént alig érzem benne, és kicsit sajnálom is hogy ez így van. Sokkal inkább a gyümölcsös oldala mutatkozik meg az orromnak, persze profi módon, nem valami cukros Escada stílusban. Tetszik, fogom még tesztelni, még nem merném megvenni a 100 milit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld másképp adagolni: többet, kevesebbet, forró, hideg bőrre. Ott kell legyen az a tömjén ;)

      Törlés
  24. Egy kicsit éreztem benne, de a gyümölcsös aspektus uralkodott, bárhogyan is próbáltam. Tegnap leesett a minta és összetört, kár :( Várom az Eau Des Baux-t a L´Occitane-tól, abban szintén van állítólag. Majd beszámolok. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Eau des Baux - valaha próbáltam, de sajnos nem sokra emlékszem. Kíváncsi vagyok, hogy milyennek találod. (Talán úgy nekem is beugrik róla valami)

      Törlés
  25. Feltétlenül beszámolok majd az illatról ha megjön :)Gondolom pár hét múlva itt lesz, nem üzletből rendeltem, a mintát az egyik ismerősöm hozza majd Csehországból (ha megint nem felejti ott).

    VálaszTörlés
  26. Nagyszerű ez a cikk a Wazambáról! Örültem, amikor felfedeztem ezt a nevet is a listán. Mi is hoztunk mintát a Neroliból. Feledhetetlen illat. Felteszi az ember, uhh, ez túl erős, túl dús, mintha az őserdőn rohanna keresztül az ember egy csomó gyümölcsöt széttaposva. Pár nap múlva megint az üveghez nyúlsz. És megint és megint, és rájössz, hogy menthetetlenül belezúgtál, és nem tudod kiváltani más illattal, mert dúsabb és bujább mindennél. Rajtam egyfolytában változott, még órák múlva is, vissza-visszatérve egy előző fázisba. Igazán hullámzó, izgalmas illat.

    VálaszTörlés