2011. okt. 20.

L'Artisan Parfumeur - Mure et Musc (1978) 7/10

A Mure et Musc (Szeder és Mósusz) egyike a legelső L'Artisan parfümöknek, azoknak a csodálatos és kreatív illatoknak, amelyekkel Jean Laporte elindította világhódító útjára az akkori cégét, és egyben az egész niche szegmenst is. Azóta jó néhány év eltelt, megközelítőleg tízezer új parfüm született szerte a világban, és apránként a legtöbb korai L'Artisan alkotás lemorzsolódott, eltűnt, köddé vált (lásd: Vanilia, Tubereuse, Patchouli, Santal, Vetiver, mind-mind megszűntek létezni), azonban a Mure et Musc még mindig délcegen állja a viharokat, sőt, több utódot is nemzett a Mure et Musc Extreme, Mure et Musc Extrait de Parfum és a Cologne Mure et Musc képében.

Ez a parfüm elsősorban újító erejének köszönhette a sikerét - a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején a nehéz, fűszeres, orientális vagy chypre jellegű behemótok voltak a divatosak, és egy olyan törékeny, tiszta, ártatlan illatocska, mint amilyen a Mure et Musc, igazi revelációként hathatott a sűrű illatfelhőktől fuldokló orrok számára. A parfüm fejillata egy csodálatosan eleven, friss, könnyed, kölni jellegű akkordból áll, amelyben lédús citrom és narancs keveredik egy kevés bazsalikommal, meg némi lepkeszárnyú narancsvirággal. Ha egy egyszerű kölniról lenne szó, akkor itt meg is állhatnánk, és én nem is bánnám, azonban a Mure et Musc esetében csak itt kezdődik a lényeg. Tíz perc üdülés után apránként édesedni, gyümölcsösödni kezd az illat, megjelenik egy diszkrét erdei gyümölcs aroma (legyen szeder, ha úgy jobban tetszik), meg egy tiszta, kissé szappanos, áttetsző mósusz, amely Luca Turin szerint nem lehet más, mint az ethylene brassilate - ez az anyag már önmagában is hordoz egy kis málnás felhangot. Ettől a ponttól kezdve nagyon halkszavúvá válik a parfüm, és szerintem bárki elhinné nekem, ha azt állítanám, hogy amit érez, az csak a ruhámból szivárgó öblítőillat. Kellemes, de semmi több, és bár hosszan megmarad a bőrön, szinte teljesen az észrevehetetlenségbe burkolózik.

Azt hiszem, meg tudom érteni, hogy a nyolcvanas években, amikor a parfüm még nem a tisztaságillatokról és az egy-két órás tartósságról szólt, akkor nagy sikere lehetett a Mure et Musc természetes, illanékony könnyedségének, azonban napjainkban, amikor az új alkotások jobban hasonlítanak egy samponra, vagy egy öblítőre, mint bármi másra, nem érzem hiányát egyetlen lenge mósuszocskának sem. Ettől függetlenúl persze el tudom képzelni, hogy napsütötte tavaszi reggeleken jól esne egy szippantás a barátnőm nyakán illatozó Mure et Musc-ból, de ez is inkább a csodálatos fejjegyek és a barátnőm, semmint a kissé banális alap érdeme.

Megjegyzés: Parfümös veteránok szerint hajdan még a kő is lágy volt, a Mure et Musc pedig sokkal gyümölcsösebb és finomabb. Van tapasztalatotok e téren?

Illatjegyek: bazsalikom, citrom, narancs, szeder, mósusz, tölgymoha

Kreátor(r): Jean Laporte

25 megjegyzés:

  1. Kedves Mindenki! Október 29-én topictalálkozó lesz a budapesti Jókai téri Vörös Oroszlán Teaházban, 17 órakor! Várunk mindenkit szeretettel, aki ír ide, aki csak olvas, szóval mindenkit, aki szereti a parfümöket!

    Amúgy próbáltam az illatot, rajtam teljesen jellegtelen maradt, valahogyan nem az én kémiámra találták ki...

    VálaszTörlés
  2. Egy időben azt hittem, milyen jó lenne hétköznapi használatra egy ilyen gyümölcs illat, de az eladó lebeszélt, hogy meg ne próbáljam:-)
    Szerintem inkább történelmi jelentősége miatt maradhatott meg a kínálatban, próbálva különböző változatokkal élénkíteni az érdeklődést is - most már van szilárd parfüm, amit gondolom egyáltalán nem érezni 2cm-nél távolabbról.

    29-én Vörös Oroszlán!

    VálaszTörlés
  3. Azon gondolkodom, felcuccolva menjünk? Hozza el mindenki a kedvenceit? Persze, emberi mennyiségben...

    VálaszTörlés
  4. Igen, ez jó ötlet, csak kellene egy csomó blotter is hozzá! És remélem jól szellőzik a teázó, senkit nem fogunk elüldözni.

    VálaszTörlés
  5. A blotter nem probléma. Az illatok meg szerintem inkább vonzzák az embereket..

    VálaszTörlés
  6. Bár azt hiszem, ha elővenném a Sécrétions Magnifiques-et, azzal jó nagy hatósugárban üldöznénk ki az embereket. Vér, izzadság és egyéb testváladékok, nagyon élethűen...:) Vigyem?:)

    VálaszTörlés
  7. Ismerem, de nekem tetszett!:-)
    Csak elajándékoztam, hogy milyen körülmények között az persze TITOK:-)

    VálaszTörlés
  8. Meghalok a kíváncsiságtól :)

    VálaszTörlés
  9. Csí: Sejtettem, hogy a Mure et Musc nem a te műfajod :)

    VálaszTörlés
  10. deOwar: Jópofa eladó lehetett, aki képes volt lebeszélni a vásárról. Bár nem biztos, hogy a főnöke is értékelte volna a jópofaságát... :)

    VálaszTörlés
  11. Direkt nem mondtam meg hol történt:-)
    de vehetjük úgy is, hogy ilyen az igazi jó kereskedő!

    Csí: hiába zsarolsz!:-)

    VálaszTörlés
  12. deOwar, oké, értem, hol a helyem. :)

    VálaszTörlés
  13. Szia! :))
    Melyik az 5 legjobb és legrosszabb parfüm amit egy lányon szagoltál? Van olyan amitől kifejezetten rosszul vagy? Például az egyik barátom nem tudja elviselni a vattacukros parfüm szagát rajtam. :)

    VálaszTörlés
  14. Hello!

    Jó kis kérdés :) Legrosszabb parfümöket nem nagyon tartom számon, ezért abból nem is írnék listát, de azt elárulom, hogy számomra azok a legrosszabbak, amelyek szinte nem is érződnek, vagy teljesen semmitmondóan öblítőillatúak. A vattacukor, ha nem vulgárisan édes, akkor nálam elmegy, bár nem kedvenc :)

    Legjobbakról itt a lista (sorrend nem számít):

    Etat Libre d'Orange - Jasmin et Cigarette
    Vero Profumo - Rubj
    L'Artisan Parfumeur - Tea for Two
    Tauer Perfumes - Orange Star
    The Different Company - Jasmin de Nuit

    Most ezek ugrottak be, de lehet, hogy két hét múlva egy más lista jönne össze. Hangulatfüggő a dolog :)

    VálaszTörlés
  15. Lassan már nem tudom megállapítani, hogy azért érzek-e egy parfümöt olyannak, amilyennek leírod, mert elolvastam, vagy csak egyszerűen tényleg hasonlóan látom, de a Mure et Musk tényleg öblítő illatú. Illetve finom, meg minden, de kb. én is azt hinném, hogy csak egy jó illatú öblítő, esetleg sampon, vagy testápoló. Pedig imádom L'Artisan illatait, még akkor is ha nem viselhető, vagy könnyen elillan... de ez nem nagy szám :(

    VálaszTörlés
  16. Én remélem, hogy azért érzel úgy egy illatot, mint én, mert hasonlóan látjuk a dolgokat, de magamból kiindulva tudom, hogy az is nagyon meghatározó, hogy előzőleg mit olvastál róla.

    VálaszTörlés
  17. L'Artisan rajongók! Pár parfüm és gyertya nagyon jó áron van most a L'Artisan honlapján! Pl. Tea for Two 100ml 47Eur, 5x5 ml-s discovery set: 20Eur, stb. Sajnos én nem tudok venni most semmit :(

    VálaszTörlés
  18. A Tea for Two sajnos már el is fogyott. Pedig az lehet, hogy érdekelt volna...

    VálaszTörlés
  19. De kár, hogy elfogyott! Pedig nagyon gyorsan küldtem az információt, ahogy megláttam, (tudtam, hogy a TfT érdekelne, ezért is azt emeltem ki! ;)

    VálaszTörlés
  20. Úgy tűnik, másokat is érdekelt, mertt pillanatok alatt elfogyot... :)

    VálaszTörlés
  21. Szimat! Újabb kér(d)és! Fogsz írni majd az Al Oudh-ról? Ha jól érzem az illatot, szerintem van benne római kömény, azt pedig tudjuk, hogy Neked ez a jegy az egyik kedvenced. Persze, lehet, hogy csak én érzem benne, a Fragnatica-n csak annyi van, hogy kömény. Jó lenne róla olvasni Nálad!

    VálaszTörlés
  22. Szerintem is van benne római kömény, így természetesen szeretem is :) Írni is mindenképp szeretnék róla, csak az időpontot kell megtalálnom. Felveszem a sürgősségi listára :)

    VálaszTörlés
  23. Nekem van egy üveg Mure &Musk, és kifejezetten jóleső viselet napsütéses tavaszi napon. Könnyed, nem túlbonyolított illat. Néha kell ilyen is!

    VálaszTörlés