2011. márc. 24.

Byredo – La Tulipe (2010) 8/10

A Byredo egyike azoknak az új keletű niche parfümházaknak, amelyek túltáplált gomba módjára bújnak elő a földből, és szent kötelességüknek érzik, hogy évente legalább három-négy parfümöt dobjanak piacra. Nem is tudom eldönteni, hogy örvendjek-e nekik; egyrészt jó, mert minden új illat potenciális izgalmat és élvezetet rejt magában, másrészt viszont ez a sok könnyűvérű cég tönkreteszi a niche lényegét azzal, hogy a divatot követve ide-oda ugrál, és felelőtlenül ontja magából az újabbnál-újabb illatokat, amelyek közül – valljuk be őszintén – nem sok alkot maradandót. A Byredo 2006-ban jött létre Stockholmban, de 2008-ig csak szobaillatosítókat forgalmazott, akkor azonban kiadtak egy pár parfümöt, s most már tizenháromnál tartanak. A márka szellemi atyja egy Ben Gorham nevezetű figura, aki kosárlabdázóból vált parfüm designer-ré (egyfajta modern Serge Lutens-é), és Olivia Giacobetti-t, valamint Jérome Epinette parfümőrt kérte fel illatos álmai megvalósítására. A Byredo szó egyébként a by redolence (illat által) kifejezés lerövidítéséből jött létre.

A La Tulipe-pal szinte véletlenül kereszteződött az útam, egy ismerősöm rajtam keresztül rendelte meg ezt az illatmintát, és ha már a kezem között volt, nem hagyhattam ki a lehetőséget, hogy teszteljem. A várttal ellentétben, tulajdonképpen egészen jó kis illat. A tavaszi Top 10-be ugyan nem fért be, de el kell ismernem, hogy kellemes, tavaszias hangulatot tud teremteni, és a felhasznált alapanyagok is meglepően természetesnek, szépnek tűnnek. A legtöbb tulipánfélének nincs igazi illata, így ez a parfüm sem egy konkrét tulipánra épül, sokkal inkább annak ideáját, a tavasz törékeny, harmatos frissességét próbálja létrehozni és szerintem nem vall kudarcot. Fejillata egy kissé gyümölcsösen citrusos – talán a rebarbarának köszönhetően – de nagyon hamar felülkerekedik a szívillat virágözöne, amely csupa örömteli, könnyed és főként természetes akkordból áll. A frézián kívül számomra egyetlen virág sem emelkedik ki a többi közül, az összhatás leginkább egy harmatos, zöld kertre emlékeztet, melyben mindenféle virágok tarka sokasága nyílik. Egy csinos, napsütötte illat, amely szerencsésen elkerüli a túlzott édesség és a fojtogató sűrűség csapdáját. Rajtam sajnos nem tart sokat, két-három óra alatt leszárad egy kissé mósuszos, puha alappá, amely annyira diszkrét, hogy szinte már nem is létezik, de egészen addig jó a hatósugara.

Ha az orromra bízom magam, akkor azt kell mondanom, hogy ez bizony Olivia Giacobetti műve kell, hogy legyen, de mivel semmiféle adatot nem találtam erről, nem merem biztosra állítani. Az viszont tény, hogy a La Tulipe egy könnyed, friss, zöldes virágillat, amely két-három órára igazi tavaszi hangulatot tud csempészni a viselője életébe. Hibaként a tartósságát, valamint a komplexitás és az ellenpontozás (kontrasztos, vadabb jegyek) hiányát említeném, ezek nélkül kissé egysíkúnak és könnyen megunhatónak tűnik az illata. Emellett azt is el kell ismerni, hogy a La Tulipe nem tesz le sok újat az asztalra, Ben Gorham-nak még edzenie kell egy kicsit, ahhoz, hogy Lutens-i magaslatokba emelkedhessen.

Illatjegyek: rebarbara, ciklámen, frézia, tulipán akkord, vetiver, mósusz, „szőke” fák

Kreátor(r): Olivia Giacobetti/Jérome Epinette

17 megjegyzés:

  1. Tulipán jellegű illattal sem találkoztam még :) Jácint illatot nem tud valaki ajánlani, ami tényleg hasonlít a virágra?

    VálaszTörlés
  2. A L'Artisan Traversee du Bosphore tulipános, legalábbis egy fázisa, úgy a szív környékén.
    Laci: tiszta jácint illatú parfümöt nem hiszem hogy találsz, mert általában csak a fejillatban van jelen, hamar elszáll. A Rochas Tocadilly-ben én érzem, és a Diptyque Jardin Clos-ban is, mert ezek könnyű virágillatok, és a szívjegyek között található a jácint.

    N_azalea

    VálaszTörlés
  3. N_azalea, köszi a segítséget, a jácintos parfümök nem a szakterületem :) Azért egy kicsit én is nyomoztam, és megtudtam, hogy a Guerlain Chamade-jában is van egy prominens jácint illat, valamint a L'Artisan beszüntetett Jacinthe des Bois-a is jácinton alapul. Emellett a Floris-nak is van egy 1835-ből származó Wild Hyacinth-ja, amelyet, ha jól tudom, még mindig gyártanak. De a legtöbb helyen az általad is említett Jardin Clos-t hozták fel példaként.

    Laci, jó kisérletezést! ;)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm mindkettőtöknek. Esetleg megpróbálom alkoholban áztatni a virágokat, hátha sikerül valami illatot kinyerni belőlük, bár nem hiszem. Vagy valamilyen bázisolajjal próbálkozzak? Nem is tudom...

    VálaszTörlés
  5. Nee, ne próbálkozz ilyesmivel, semmi esélyed. A parfum.hu-n találsz Tocadilly-t, a Neroliban pedig Jardin Clos-t, azt ott meg is szagolhatod.
    Vannak virágok, amikből a parfümőrök sem tudják kioldani a tiszta illatát, a jácint is ilyen, meg a gyöngyvirág, frézia. Az ibolyából, rózsából, gardéniából, liliomból meg viszonylag könnyedén.
    A megoldás: most egy cserepes jácint az asztalra, és ha szerencsés vagy, két hétig élvezheted a tiszta illatát. :)

    N_azalea

    VálaszTörlés
  6. Micsoda pech. A szobám most tömve van jácinttal, úgyhogy jól érzem magam egyenlőre. Akkor az ibolya illatomat kell megtalálni, az a másik gyengém. :)

    VálaszTörlés
  7. Ezt ajánlom, ez könnyebb feladat:)

    http://www.parfumneroli.hu/parfum/bemutato/geo_f_trumper/ajaccio_violet_/

    N_azalea

    VálaszTörlés
  8. Én is támogatom az Ajaccio Violet-et, érdekes kis illat. Emellett még ajánlom figyelmedbe Geoffrey Beene Grey Flannel-ját, ezt tartják minden idők legjobb férfi ibolyájának.

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm széepn nektek. A Trumpert már én is nézegettem, viszont a Grey Flannel jóval olcsóbb lenne, csak azt nem tudom, hogy ennyivel olcsóbb?
    www.iparfumeria.hu/geoffrey-beene/geoffrey-beene-grey-flannel-120-ml-eau-de-toilette/
    Vélemény?

    VálaszTörlés
  10. Én a helyedben innen rendelném:
    www.ausliebezumduft.de/geoffrey-beene-grey-flannel.html

    Nem igazán értem, hogy miként tudnák annyival olcsóbban árusítani. Szerintem jobb biztosra menni...

    VálaszTörlés
  11. Sajnos az olcsó mindig gyanús, ha minőségi árukról van szó...Én sem merek Lutens parfümöt rendelni arról a magyar oldalról, ahol 15 000-ért kínálják...

    VálaszTörlés
  12. Laci: A parfum.hu-n is van, igaz arcvízzel együtt, de az nem baj. A hely abszolút megbízható.
    Csí: Nyugodtan rendelhetnél, ugyanis csak dísznek vannak ott a Lutens-ek :) Tudod: "sajnos épp nincs raktáron" 5 éve...

    N_azalea

    VálaszTörlés
  13. Nekem két évvel ezelőtt sikerült vásárolnom tőlük egy Ambre Sultan-t, igaz, csak teszterük volt. Akárhogy nézegetem, szagolgatom, eredetinek tűnik :)

    VálaszTörlés
  14. Köszi nektek. Én az illatfelhőtől rendeltem a Bvlgari Rouge tesztert és 100%, hogy eredeti és 6800Ft volt a 100ml. Viszont ez a 4060Ft tényleg iszonyatosan olcsó a másik árhoz képest...
    Köszönöm Azalea, meglesem :)

    VálaszTörlés
  15. Minták miatt szólok nektek! Ha a Byredo oldalon regisztráltok, érdeklődtök minták után, 3 ingyenes mintát küldenek, amit ki lehet választani. Érdemes mail-t írni az info@byredo.com oldalra, úgy érdeklődni. Remélem sok új bejegyzés lesz, ha megérkezik az ingyen minta! :)))

    VálaszTörlés