2013. jan. 18.

La Via del Profumo - Tabac (200?) 8.5/10


Kifejezetten szeretem a dohány illatát, de a limitált kiadású A*Men Pure Havane-t leszámítva igazán kedvemre való dohányos parfümöt hosszú időn keresztül nem sikerült találnom. Sem Lutens Chergui-je, sem Miller Harris Feuilles de Tabac-ja, sem a L'Artisan Vanille Absolument-je nem váltotta be a reményeimet, és a Czech & Speake Cuba-ja is csak itt-ott felelt meg az elvárásaimnak. Aztán egyszer csak ráakadtam Dominique Dubrana 100%-ban természetes illatkreációria, köztük pedig a Tabac-ra (Dohány), és végre betöltetett a gyűjteményemben tátongó űr.

A frissen meggyújtott, vaníliával ízesített dohány illatát ugyan a Tabac sem adja vissza maradéktalanul, de megvan benne az a perzselő, kissé fanyar füstösségen, és száraz vanílián nyugvó ellentét-páros, amelyet eddig minden dohányos parfümből hiányoltam. A Tabac kissé fűszeresen indít, kevés szegfűszeggel és fekete borssal, amelyeket azonban pillanatok alatt örök némaságra kárhoztat a háttérből feltoluló dohány. Ez az aroma néhány percig puha, meleg, és kissé vajas, de aztán mintha csak alágyújtanának, hirtelen füstössé, fanyarrá, már-már csípőssé válik. Szerintem itt a kasztóreum, vagy a Dubrana által nagyra tartott hyraceum (a Procavia capensis, avagy Fokföldi szirtiborz megkövesedett vizeletéből kivont illatanyag) is bekerül a képbe - én legalábbis ennek tulajdonítom ezt a fanyar, füstös, animális akkordot, amely kiegészíti a dohányt.

Újabb tíz-tizenöt perc elteltével jön a következő változás. Alábbhagy a fanyarság, elillan a füst, és felszínre kerül a labdanumos, vaníliás alap, amely melegebbé, barátságosabbá, és kifejezetten megnyugtatóvá varázsolja az illatot. Ez a leghosszasabban kitartó, és így nyílván a legjellemzőbb stádiuma is a Tabac-nak. A Mecca Balsam kapcsán már áradoztam Dubrana csodálatos labdanumáról, és itt nagy örömömre ugyanaz a balzsamos, gyantás anyag szivárog elő a dohány falán támadt rések közül, finoman fűszerezve, és megédesítve a száraz, marcona leveleket. Nekem ez a stádium a kedvencem - egyetlen bánatom az, hogy ekkora már olyannyira elenyésző a parfüm hatósugara, hogy csak a bőrömhöz tapadva élvezhetem az illatát. Sajnos a parfüm tartóssága sem túl jó, nagyon bőkezűen kell vele bánni, ha egész nap érezni szeretnénk.

Dubrana szerint a dohány illata jó közérzetet és lelki erőt teremtő hatással rendelkezik, ezért elsősorban feszült, túlhajott személyeknek ajánlja. Én ehhez - aromaterápiás ismeretek hiányában - csak annyit tennék hozzá, hogy a Tabac van olyan jó parfüm, hogy azoknak is megérje kipróbálni akiknek egyébként semmi gondjuk nincs a lelki békéjükkel. 

Illatjegyek: dohány abszolút, vanília, labdanum, tonkabab, fűszeres jegyek, gyantás jegyek, animális jegyek

Kreátor(r): Dominique Dubrana, aka Abdes Salaam   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése