2013. jan. 21.

Parfum d'Empire - Aziyadé (2008) 10/10


A minap játszottam egy kis "lakatlan szigeteset", és eltűnődtem azon, hogy ha csak egyetlen parfümházat tarthatnék életben a sok közül, akkor az melyik lenne? Rövid töprengés után a választásom - számomra is meglepő határozottsággal - a Parfum d'Empire-re esett. Ez az a parfümház, amely kellőképpen szélsőséges, erőteljes, és kísérletező az ízlésemhez, alkotásai mégis elég jól viselhetőek, és az illat-típusoknak szinte minden fontosabb területét lefödik. Az Aziyadé a parfümház arab piacos, fűszeres, és érzéki illata, s műfaján belül ezt is kiemelkedő darabnak tartom.

A szokásos történelmi ihletés ezúttal annyiban módosult, hogy nem egy birodalom, vagy fontosabb történelmi személyiség lett Corticchiato múzsája, hanem a francia író, Pierre Loti első regényének főszereplője, Aziyadé. Loti 1879-ben írta meg félig-meddig önéletrajzi ihletősű regényét, melyben Aziyadé-vel, egy isztambuli, tizennyolc éves háremhölggyel folytatott kacskaringós, és néha háromszögesedő viszonyát taglalja, a korszakhoz képest meglepő érzékletességgel. Bár a regény még nem sikerült kiolvasnom, nekem úgy tűnik, hogy Corticchiato elsősorban Törökországot, és a háremek buja hangulatát emelte ki belőle, a szerelmi szálat meg hagyta a fenébe. Legalábbis a parfümben én nem sok romantikát vélek felfedezni, testiséget, és keleti hangulatot viszont annál többet.

Az Aziyadé már a fejillatával vigyázzba állítja az érzékszerveimet, és kéjes vonaglásra készteti az orromat: fanyar gránátalmával indít, amelyet ragacsos aszalt gyümölcsök egészítenek ki, majd pillanatok alatt előkerülnek az igazi keleti fűszerek is. A narancs, szilva, és fahéj kapcsán egy pillanatra a Rochas Femme jut eszembe, de már vadulunk is tovább, lerázva magunkról a nyugati világ utolsó emlékeit is. Hatalmas adag izzadt római kömény illata csapja meg az orromat, mintha csak egy éjjel-nappal curry-t zabáló, olajas bőrű, perzselő testű piaci kofa méretes keblei közé fúrtam volna az orromat. Kevés kardamom is csatlakozik az orgiához, amely csak tovább fokozza a mosdatlan test-hatást, és az aszalt gyümölcsöket megbolondítva, egyszerre teszi ínycsiklandóan finommá, és irgalmatlanul érzékivé az illatot. Török édesség csordogál alá egy bronzszínű, ívbe feszült háton.

Később elcsitul a gránátalma keltette fanyarság, s csak az édes, fűszeres illat marad a bőrön, amelyben némi tömjén szárítja fel a fölösleges, ragacsos szirupot. A közösüléstől fáradt, de boldog test illata ez. Itt nem érvényes a latin közmondás, mely szerint minden állat szomorú az üzekedést követően - az Aziyadé mindvégig elégedett, jó hangulatú illat marad. Egyébként ennek az imént említett, ügyesen használt tömjénnek köszönhető, hogy a parfüm nem válik nyomasztóvá, nem hal bele az édességbe, mint ahogy az néhány Lutens illattal megesik, és a leszáradás teljes ideje alatt (rajtam legalább tíz órán keresztül) élvezetes partner tud lenni. Nekem a hatósugár is nagyon jónak tűnik, bár e téren hallottam már panaszokat is.

Az Aziyadé-t a Parfum d'Empire legmerészebb darabjának tartom, de talán azzal sem tévednék nagyot, ha azt állítanám, hogy az utóbbi évtized egyik legprofánabb illata. Egy ilyen parfümöt csak az értékelhet igazán, aki szereti a természetet annak minden szépségével és rútságával együtt, s nem talál undorítónak egy mosdatlan testet, egy izzadt ágyékot. Ezt a parfümöt nem a mindennapok igénye szülte, s nem hiszem, hogy bárki is ezt választaná munkahelyi illataként, feltéve, hogy nem egy piros lámpás házban dolgozik. Viszont ha kéjelgésről, bujálkodásról, az érzékek orgiájáról van szó, akkor az Aziyadé viszi a prímet. 

Illatjegyek: gránátalma, datolya, mandula, narancs, szilva, kardamom, fahéj, gyömbér, római kömény, tömjén, vanília, pacsuli, mósusz, labdanum, szentjánoskenyérfa (Ceratonia siliqua), dohány

Kreátor(r): Marc-Antoine Corticchiato

28 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Szívesen :) Amúgy is időszerű volt.

      Törlés
    2. :) Számomra még a Parfumerie Generale lenne a másik ház amit megtartanék... Pierre ugyan ezt a kísérletező munkát folytatja igen nagy sikerrel(erről már elég sokat értekeztünk):) a másik meg hogy az említett 2 ház illatai sokkal jobb minőségűek mint egyes "nagy presztizsű" horror áras illatházak illatai.

      Törlés
    3. Nálam is a Parfumerie Generale volt az egyetlen, amelyik komolyabban veszélyeztette a Parfum d'Empire elsőségét. Végül az döntött, hogy a PdE kínálata természetesebbnek, klasszikusabbnak tűnik, míg a PG teljesen modern, ami nem föltétlenül én vagyok :)

      Törlés
  2. Nagyon érzékletes a leírás! Köszönöm, élmény volt! :-)
    A Parfum d'Empire az egyik legkedvesebb niche házam (Villoresi-vel fej-fej mellett). Elképesztő szélsőségek között mozognak és sehol egy hiba (én az általad lepontozott Equistrius-t is nagyon szeretem :-)) A Wazamba, Azemour nekem a természet művészetté álmodása. Aziyade, Ambre Rousse, Cuir Ottoman, Equistrius, Iskander a bármikor szívesen viselem kategória. A megfizethető ára pedig tényleg külön ajándék.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örvendek, hogy tetszett az írás, és hogy ilyen jól egyetértünk :)
      Villoresi nálam is ott van valahol a Top 10-ben, most épp a Piper Nigrum-ot használom ezerrel.

      Törlés
  3. Hol vásároltad ezt a parfümöt? (magor)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Először Bukarestben sikerült tesztelnem, aztán az Aus Liebe zum Duft-ról rendeltem mintát, de már a Neroliban is meg lehet találni.

      Törlés
  4. Nagyon ravasz! Lakatlan szigetre nem egy darab parfümöt, hanem egész parfümházat! :D
    Na persze mit is kezdhetnél mondjuk a buja Aziyadéval, ha nem lenne a szigeten egy Salome is, de akkor már nem igazán lenne lakatlan.
    Amikor először szagoltam az Aziyadét, rögtön küldte az agyam az "ezt ismerem" érzést. Pár mp kellett, hogy Lutens Arabie-jét fedezzem fel benne, amit imádok, 10/10-es nálam.
    Viseltem néhányszor, de mindig azt tapasztaltam, hogy a kezdeti fűszerorgia lecsengése után már nem annyira vonzó számomra, az Arabie-val való összehasonlításban alulmaradt.
    Mondjuk én a lakatlanszigetesdi játékban magasan Lutens-t preferálnám.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem az Arabie-ból sosem sikerült annyi fűszert kisajtolnom, mint az Aziyadé-ból, a római köményt nem is igen találom benne. Inkább az immortella áll rajtam a középpontban. Lehet, hogy be kellene szereznem egy új mintát, és megint kipróbálnom. :)

      Törlés
  5. Aziyade-t nem ismerem, de a fenti poszt meghozta hozza a kedvem. Nem csak a parfum megismeresehez..... :-) Nalam a L`Artisan is eselyes a tulelesre, merthogy sok illatuk van, meg van J.C. Ellenajuk meg van B. Duchaufourjuk, meg van O. Giacobettijuk, meg ami ebbol fakad....... :-)
    katus, videk -

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örvendek, hogy ilyen hatásos lett az iromány :)
      A L'Artisan-ról meg csak annyit, hogy ők nagyon tudják, mikor melyik parfümőrrel érdemes dolgozni. A fenti nevekből kettő nekem is nagy kedvencem, és Duchaufour is csak az utóbbi időben kezdett hanyatlani a szememben.

      Törlés
    2. A Timbuktu , a CdG tomjenesei, a Jubilation XXV. sot, az Al Oudh is mostansag megkedvesitik nekem a z emberunket, igaz a TDC uj illatait nem ismerem, sem a L`Artisan Mon Numeros cuccait, de nagyon kivancsi vagyok rajuk. Nem is szolva az Eau D`Italie-rol. Te mely illatait erzed hanyatlasnak?
      Katus, videk-

      Törlés
    3. Nekem a Traversée du Bosphore volt az első kisebb csalódás, majd a Frapin 1697, és a Séville à l’Aube sem nyűgözött le, és utólag visszatekintve a Vanille Absolument is ide tartozik. Nekem túl populárisnak tűnnek, és szinte minden puskaport ellőnek a fejillattal.
      A másik dolog, ami nem tetszik, az a hatalmas mennyiségű alkotás, amit az utóbbi időben ledarált. A legtöbbet ugyan nem is próbáltam, de kizártnak tartom, hogy mindegyikbe tudott kreativitást, és szívet vinni. Van, aki hat évig készít egy parfümöt, ő meg évente tizenhatot... :)

      Na, de összességében nem olyan rossza a helyzet, még mindig az egyik legjobbnak tartom, csak nem bánnám, ha egy kicsit lassítana, és elmélyedne a részletekben is.

      Törlés
    4. Szimat, megint nagyon szívemből szóltál! Nekem is feltűnt már tavaly, hogy Duchaufour átvette a L'Artisant, és 2008 óta ott más ORR nem rúgott labdába, hogy ezzel a képzavarral éljek.
      Úgy látszik ő a legnagyobb sztár az utóbbi években, mert szinte komplett parfümházakat lát el a munkáival, de ez a mennyiségi törekvés szerintem is a minőség rovására ment. Azért most is akad mestermunka a szórásban, pl. a TDC Oud for Love, de nagyon sajnálom, hogy a L'Artisant a saját imázsa mögé állította, és emiatt az elvesztette azt a korábbi, leheletfinom arcát, amit pl.Olivia Giacobetti, és Anne Flipo megteremtett.

      Törlés
    5. Nagyon koszonom a valaszt.Igazan nem szeretnem ha ismetelned kene magadat, de meg nem tudtam elolvasni a blogod osszes posztjat a hozzaszolasokkal egyutt, es erdekelne hogy te kiket emelnel ki az orrok kozul tehetseg, kreativitas, eredetiseg, zseni stb szempontjabol....... Ha mar irtalnerrol korabban, akkor elnezest kerek, csak jelezd kerlek hol keressem a sorok kozott. Ugy is kerdezhetnem: te melyik Orrot vinned magaddal egy lakatlan szigetre? ( nem csak elo szemelyt )
      Katus, videk-

      Törlés
    6. N_azalea: Erre az Oud for Love-ra kezdek nagyon kíváncsi lenni - rövid időn belül másodszor hallom mesterműként emlegetni.

      A L'Artisan-t meg én is sajnálom, nagy kedvencem volt, de az utóbbi néhány évben egyetlen új illatuk sem győzött meg.

      Törlés
    7. Katus: Még soha nem írtam összefoglalót a kedvenc "orraimról", úgyhogy nem fogom ismételni magam :)

      A hajdani nagyok közül én Jacques Guerlain, és Edmond Roudnitska műveit szeretem a legjobban, de Germaine Cellier-t is nagy tehetségnek tartom.

      A közelmúltban Jean-Claude Ellena, Olivia Giacobetti, Patricia Nicolai és talán Christopher Sheldrake nyújtotta nekem a legtöbbet, míg a jelent Marc-Antoine Corticchiato, Pierre Guillaume, Andy Tauer, Vero Kern és Antoine Maisondieu uralja nálam. És persze, Duchaufour is ide kívánkozik :)

      Remélem, senkit nem felejtettem ki, bár elképzelhető, hogy majd jutnak még eszembe nevek, akiknek itt lenne a helyük :)

      Neked kik a kedvenceid?

      Törlés
    8. Azért kérdeztem, mert én ezidáig parfümház, illatkategória, vagy izgalmas ilattjegy-kombó alapján ismerkedtem a parfümökkel. Sajnos nem ismerem olyan behatóan egyetlen Orr munkásságát sem, hogy ad acta kijelentést merjek tenni. De O. Giacobetti, J.C. Ellena, és Duchaofour neve visszatérő, mintahogy az általam ismert 7 Tauer illatból 5 tetszik, a megismert 10 Pierre Guillaume-ból kettő, és Sheldrake alkotásai közül alig valamelyik. Vero Kernt nagyon vágyom megismerni, és éppen pótolom a múlt századi nagy klasszikusokat is.
      De kipróbáltam az Aziyade-t. Hmmmm. Kellemes. Nálam mondjuk 7.5, 8 pontos a 10-ből.
      Katus, vidék -

      Törlés
  6. Én is nagyon szeretem a Parfum d' Empire-t már csak azért is, mert nagyon különleges parfümöket pakol össze Marc-Antoine Corticchiato és emellett abszolút megfizethető áron lehet hozzájutni a különféle illatkreációkhoz.
    Az Aziyade tetszik, de inkább a barátnőmön(ha volna) tudnám jobban elképzelni.
    A mostani nagy kedvencem az Eau De Gloire, ami mindenképpen egy teljes üveges kiszerelést érdemel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az Eau de Gloire talán a legviselhetőbb darab a sorozatból, és talán épp ezért nem tartozik a kedvenceim közé. Már megint ez a fránya paradoxon :D

      Törlés
    2. Hú, Szimat, hát ez nagyon érdekes! Számomra az Aziyade nagyon is viselhető, finom, szeretem magamon. Irodában is, igen, bár oda nem sok fújás, inkább néhány pötty erejéig. Köszi a posztot, nagyon plasztikus lett! :)

      Törlés
  7. Szimat! Sajnos, rossz tapasztalataim vannak az itthoni parfüm vásárlásaimmal. Eredeti mintát teszteltem. Aztán megvettem a nagy üveggel és sokkal hígabb volt. Az általad említett német honlapot rendszeresen nézem. Valószínűleg ezután tőlük fogok vásárolni inkább. Mennyi postaköltséget számolnak föl? köszi (magor)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 12 euró a postaköltség Romániába - ebben, ha jól értettem biztosítás is van. 250 eurós vásárlás fölött pedig ingyen szállítanak.

      Magyarországra nem tudom az árat.

      Törlés
  8. Nagyon tetszik ez az illat.Tényleg tele van bujasággal.hmmm...negro

    VálaszTörlés
  9. Hosszú idő után sikerült végre tesztelni az illatot :) Csíkon elég meggyőzőnek tűnt, bár az én ízlésemhez kicsit tolakodónak tűnt a fejillat citrusos jellegű, de ennek ellenére ragacsos illata. Ahogy lecsendesedett egész finommá vált így kipróbáltam bőrön is. Sajnos rajtam szirupos rágógumira emlékeztető akkord jött csak elő, se római kömény, se szárított gyümölcsök :( Valahogy az al aoudh jobban működik rajtam, számomra azon jobban kijön az arab piac érzet, úgyhogy maradok annál. :)

    VálaszTörlés
  10. Ezért a toalettkacsa-illatú löttyért rajongani!?

    VálaszTörlés