2010. jan. 11.

Montale - Aoud Flowers (2006) 10/10

Az oud (aoud) a Délkelet-Ázsiában élő Aquilaria fa kérgéből kivont gyanta, amiből aztán illatos olajat készítenek. Hosszú évszázadokon keresztül csak a keleti nemesség használhatta, ugyanis a jó minőségű oud az arany árának másfélszeresébe kerül. Pszichoaktív hatást tulajdonítanak neki, ezért igen népszerű, mint meditációs segédeszköz és aromaterápiaként is megállja a helyét. Pierre Montale sok éven keresztül a szaúdi királyi család parfümőre volt és itt lett a keleti illatok és alapanyagok szakértője, aztán visszatért Franciaországba és megmutatta nekünk, hogy mitől döglik a légy. Az elsők között volt Európában, aki erre a különleges anyagra támaszkodva készítette parfümeit, és szerintem igen nagy mértékben neki köszönhető, hogy 2009-ben a niche parfümériák egyik legnépszerűbb alapanyaga az oud volt.

Az Aoud Flowers a Montale-tól megszokott brutális fejjegyekkel bír, az oud robbanásszerűen lepi el a szaglóhámunkat és kezdő orra ez akár ijesztően is hathat. Fogorvosi rendelő, kámfor, dohány, füst, tömjén, pörkölt kávé és még ezeregy dolog juthat az eszünkbe, azonban ezt a komplex illatot élethűen leírni lehetetlen. Érezni kell. Az ismerkedéshez szerintem egy ideális illat az Aoud Flowers ugyanis egyszerre megvan benne az oud nyerssége, durvasága és egy édeskés rózsa, ami valamelyest kiegyensúlyozza az illatot, így a széplelkűek is találhatnak benne szeretnivalót. Azonban ne essünk abba a tévedésbe, hogy egy népszerű, könnyű illatnak gondoljuk. Az oud sosem lesz népszerű, mint ahogy a komolyzene sem. A kezdeti robbanás ugyan lecsendesedik de sosem szűnik meg, a leszáradás során végig kísért az oud, így sosem maradunk “csak” egy egyszerű rózsával. Ez a két domináns jegy mellett más illatmolekuláknak már nem sok esélyük marad, talán csak egy meleg, fás akkordot tudok felfedezni, ami valószínűleg a guajakfa (Guaiacum officinale). A végeredmény egy igazán különleges rózsaparfüm, ami balzsamos, fás, meleg és ugyanakkor számomra szinte érthetetlen módon frissességet áraszt. Bár gyakran vádolják Montale-t azzal, hogy túl sok hasonló jellegű oud-rózsa kompozícióval állt elő, szerintem egy ilyen remekműért megéri kísérletezni (még akkor is ha néha déjà vu-nk támad a Montale kínálatban szaglászódva). Tartóssága miatt nem kell aggódni, egyike a legerősebb illatoknak. Mindenki észre fogja venni.

Ha még nem illatoltatok oudot, akkor itt a tökéletes kiindulópont, de ha már van tapasztalatok ezen a téren, az Aoud Flowers akkor is megér egy misét. Az Y kromoszómával rendelkező személyek valószínűleg túl nőiesnek fogják találni, nekik viszont ott van a Black Aoud , hogy elmerüljenek Kelet illatvilágában. Kíváncsi lettél?

Illatjegyek: geránium, bergamott, mósusz, teakfa, guajakfa, oud, rózsa

Kreátor(r): Pierre Montale

14 megjegyzés:

  1. erdekes....az en boromon jokislanykodik ez az ertekes nedu:)dohany, fust, tomjen, porkolt kave...az altalam ismert Aoud Flowers ennel joval szinesebb, rozsaszinebb legalabb:)

    a robbanasszeru hatas az en szaglohamomat sem kimeli, de nem banom:-P

    VálaszTörlés
  2. Én nem a parfümöt jellemeztem a dohány, füst, kávé szavakkal, hanem az oudot, mint különálló jegyet. Amúgy szerintem is egy színes illat és a rózsaszín jól érzékelteti a hangulatát. Te milyennek találod az oudot?

    VálaszTörlés
  3. hmm:)dear darkness:)

    VálaszTörlés
  4. Abszolut kivancsiva tettel! :) Bar ez nem ujdonsag, mert minden egyes bejegyzes olvasasakor elkap egy erzes, hogy rohannom kell a legkozelebbi parfumeriaba szaglaszodni. :D Nagy kar, hogy a cikkek melle nem lehet illatmintakat mellekelni...

    VálaszTörlés
  5. Üdvözöllek kedves Mimosa,
    bár sokat várattál magadra, nagyon örülök neked:)
    Remélem majd kitaróan írogatsz, s megtudhatjuk mely illatok kedvesek szaglóhámod számára:)

    VálaszTörlés
  6. Az illatminták mellékelése az én dolgomat is megkönnyítené,de amíg a tudomány megoldja ezt nekünk, addig marad az ékes anyanyelv :P

    VálaszTörlés
  7. Engem is kíváncsivá tettél. Őszintén szólva nem kedvelem a Montale illatokat. Engem egy kicsit zavar a legtöbbjükben megtalálható kezdeti "illatcsík" (nem tudom, mi az), de erről a Montale illatok felismerhetőek. EZ jó, mert védjegy, de az én orromnak nem kedves. Nem örülök, hogy meg kell várnom a távozását ahhoz, hogy szeretni tudjam a hátralévő nem kis időt. Az aoud-okkal is csak most ismerkedem, ehhez is fel kell nőni, mint a jó borokhoz. :) Nagyon jó a blogod Szimat. legszívesebben minden nap olvasnék egy-egy új bejegyzést. Lehet neked küldeni mintákat? Szívesen.... Üdvökkel, fleur

    VálaszTörlés
  8. Köszi a dícséretet :) Nem tudom, melyik jegyre gondolsz védjegyként, számomra Montale egyértelműen az aoudról szól, nálam az a védjegye :) Azt meg nagyon szeretem, kár, hogy a legtöbb alkotásából egy fél óra után eltűnik.

    Illatmintát lehet nekem küldeni, nagyon örvendek nekik, csak az a gond, hogy Romániában lakom, így kicsit körülményesebb eljuttatni hozzám a csomagot. Ha azonban ez nem riaszt vissza, akkor örömmel megadom a címemet, és tárt karokkal várom a mintákat :)

    VálaszTörlés
  9. Szuper, elszállt az egész amit írtam.
    Szóval nem tudom, mi lehet az a Montale-ra jellemző jegy amit érzek, nem tudom beazonosítani, de az is lehet, hogy az oud maga az, ami Montale-os. Nem ismerek sok oudos illatot (más parfümházaktól), ezért még nem tudom pontosan, mire gondolok.:) Viszont több Montale-ban érzek szúrósságot (Lime Aoud, Bois Fruites), na ezzel a világból ki lehet üldözni engem. Viszont a fent írt parfümből már lett mintám, annyira tetszik. És még a nagyüveges sem kizárt. Most a Steam Aoud-dal együtt tesztelem őket. A Steam Aoud egy kicsit bőrösebb, mintha égett gumit/bőrt rejtene, de jó ez is nagyon.
    ---
    Csomagot Pestre nem tudok küldeni? Valahol írtad, hogy pesti címre kéred a külföldi csomagokat.

    VálaszTörlés
  10. A Bois Fruites-t nem ismerem, az Aoud Lime-ban viszont, ahogy a neve is mutatja, az aoud és a lime dominál :) Lehet, hogy a lime-ot nem szereted? Esetleg a sáfrány?
    Nem emlékszem, hogy valaha is pesti címet emlegettem volna, de az ötlet nem rossz :) Beszélek egy pesti ismerősőmmel, és ha elvállalja, akkor megadom az ő címét, és ő majd továbbítja a mintákat. Ha sikerült beszélnem vele, még jelentkezem :)

    VálaszTörlés
  11. A lime-ot szeretem, nem az lesz a szúrós valami. Szerintem az egy olyan molekula, amit nem biztos, hogy feltüntetnek.
    Bocs, a pesti cím miatt, valószínű, hogy keverem, vagy rosszul emlékszem. :) (Írtam neked e-mailt.)

    VálaszTörlés
  12. Akkor feladom :) Ha rájössz, hogy mi az amit nem szeretsz, írd meg! ;)
    Az e-mailt megkaptam, mindjárt válaszolok is.

    VálaszTörlés
  13. Kedves Szimat! Nemrég kezdtem olvasni a blogodat, azóta szinte naponta újabb és újabb véleményeidet olvasom az általam ismert parfümökről.
    Tegnap kaptam meg a Nerolis mintáimat, köztük Black Aoud, White Aoud. Nekem mindkét illat unisex-nek tűnik, isteni mindkettő. Kifejezetten szeretem az aoud-os nyitányt, jó lenne, ha a White Aoud-ról is írnál. Bár Magyarországon női-nek mondják, máshol unisex. Szerinted?

    VálaszTörlés