2010. aug. 4.

Annick Goutal – Sables (1985) 9/10

Annick Goutal a sikeres zongoraművésznő, majd modell 1980-ban egy teljesen új irányt adott az életének: megalapította Párizsban első illatos boltocskáját és ezzel rálépett az illatkreátorok rögös ösvényére. 1999-ben bekövetkezett halálát követően lánya, Camille és Isabelle Doyen parfümőr folytatta a tradíciókat, azonban addigra az Annick Goutal név fémjelezte parfümök már világszerte elismertek voltak. Ebből a kezdeti korszakból származik a Sables is, amelyet Annick Goutal a férje kérésére alkotott meg, aki szeretett volna egy illatot, amely a Ré szigetén eltöltött közös nyaralásukra és a forró homokdünékre emlékeztetheti. Hogy végül sikerült-e megidézni a közös nyaralás romantikus pillanatait, arról nem szól a fáma, de a Sables hatalmas siker lett és mostanra igazi klasszikusnak számít a niche parfümök körében.

Bár tudtam, hogy mire számíthatok, az első teszteléskor mégis sokkolóan hatott rám a Sables fejillata. A brutálisan erős és egyben káprázatosan egyedi kezdet elsősorban a szalmavirágnak köszönhető, amely egy ritkán használt, ám annál szebb illatjegy, és amelynek aromája keserédes, növényes jellegű, leginkább a juharszirup ínycsiklandozó, ragacsos aromájához hasonlítható. Ez az akkord több mint egy fél órán keresztül egyeduralkodóként tündököl a bőrön, sziklacsúcsként kimagasodva a többi jegy közül, majd kissé lecsendesedik, esélyt adva a száraz, fás feketeborsnak és egy csöppnyi fahéjnak, hogy jelezze a jelenlétét. Emellet még érezni lehet egy könnyed füstös fuvallatot is, ami talán csak még fokozza a gourmand jelleget és még inkább eszünkbe juttathatja a juharszirupot. A leszáradás során (ami jó pár órát eltart), fokozatosan előtűnik az ámbrás-vaníliás alap karamellszagú melegséget adva az illatnak, de a szalmavirág is makacsul ragaszkodik a már meghódított területhez, így ezt az aromát sem kell nélkülöznünk. Ez a stádium szerintem már gond nélkül uniszexnek nevezhető és egyetlen nőnek sem kellene, hogy gondot okozzon a viselése. Hatósugara, a bődületes kezdet után visszavesz az erejéből és a továbbiakban viszonylag közel marad a bőrhöz, de még hosszú ideig jól érezhető marad.

A Sables olyannyira meleg illat, hogy szinte már éget, és bár szerintem egyáltalán nincs nyaralás illata és nem is igazán viselhető nyáron, mégis elképzelhető, hogy Annick Goutal férjében felidézte a forró homokdünék felől fúvó, száraz szalmavirágokat kergető szellő simogatását. Romantikus kép egy fantasztikusan egyedi, gourmand alkotás mögött, amely a sok testes, meleg jegy ellenére sosem válik túl édessé, vagy nehézzé, sőt, a szalmavirágnak köszönhetően még valami vibráló, kesernyés feszültséggel is rendelkezik, aminek a férfias kisúgárzását köszönheti. Kötelező darab.

Illatjegyek: szalmavirág (immortella), fahéj, indonéz feketebors, Mysore–i szantálfa, füstös tea, ámbra, vanília

Kreátor(r): Annick Goutal

13 megjegyzés:

  1. Annick Goutal hét van, én meg a Ninfeo Mio-ról írtam. :)
    Nagyon szeretem, hogy mindig valami egyedit alkotnak vagy, hogy már a jól bevált alapanyagokból képesek valami meghökkentőt létrehozni.

    VálaszTörlés
  2. Nekem is szimpatikus az Annick Goutal parfümház, azt hiszem érdemes lesz alaposan megismerkedni velük. Leginkább az Eau du Fier-re vagyok kiváncsi, kár, hogy visszavonták a forgalomból. Te ismered?

    VálaszTörlés
  3. Zólyomi Zsolt üzleteiben az Annick Goutal parfümökből illatminta is kapható?

    Üdv. T.Z.

    VálaszTörlés
  4. Sajnos nem volt alkalmam kipróbálni az Eau de Fier-t, de azt olvastam nagyon jó tea illata volt, úgyhogy biztos tetszett volna. :)

    VálaszTörlés
  5. A Zólyomi Zsolt parfümériákról nem tudok biztosat mondani, én amikor a legutóbb arra jártam, akkor jó néhány parfümből tudtak illatmintát biztosítani, de voltak hiányzó darabok is. Szerintem mindenképp érdemes egy próbát tenni ;)

    VálaszTörlés
  6. Az Eau du Fier nekem is a füstös teajegy miatt tűnik érdekesnek, nagyon szeretem a lapsang souchong illatát.

    VálaszTörlés
  7. A Párbaj(Duel) és a Les Nuits d'Hadrien illatmintáit el tudom küldeni a részedre ha ez segíti a munkádat.

    Üdv. T.Z.

    VálaszTörlés
  8. Húúú, az nagyon jó lenne :) Én Románia területén élek, ami kicsit megnehezítheti a dolgot, de ha úgy gondolod, hogy ennek ellenére is el tudod küldeni a mintákat, akkor itt a címem: Románia, jud. Harghita, Miercurea-Ciuc (Csíkszereda), 530120, str. Szász Endre, nr.14

    Előre is köszönöm,
    Szimat

    VálaszTörlés
  9. A hét végén jönnek ismerősök Csíkszeredából a bösztörpusztai rendezvényekre. Ha sikerül velük fogom elküldeni a mintákat.

    Üdv. T.Z.

    VálaszTörlés
  10. Ez nagyon jó ötletnek tűnik. Majd értesíts, hogyan vehetném át tőlük ;)

    VálaszTörlés
  11. Én most Párizsban kaptam egy illatmintát, Zsolt sajnos ezt nem forgalmazza - meg is kérdezem, miért nem.

    Sok Serge Lutens illatot ismerek, de a Sables a legtestesebb, legsötétebb SL illatokkal is felveszi a versenyt töménységben, testben. Még alakítom a véleményem, de egy nagyon komoly illat, az biztos.

    VálaszTörlés
  12. Egyetértek, a Sables tényleg szépen beillene a Serge Lutens kollekcióba, akár még büszke is lehetne rá az orientális parfümök nagymestere...

    Ha megtudod Zólyomi Zsolttól, hogy miért nem tart Sables-t az üzletében, áruld majd el nekünk is, kiváncsi vagyok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem elmondták... Zsolt ki nem állhatja ezt az illatot, egyszerűen falra mászik tőle így nem hajlandó megtűrni a boltban :D aki nagyon hiányban szenved menjen mintát kunyerálni a Madisonba!

      Törlés