2011. máj. 17.

Lorenzo Villoresi – Spezie (1994) 9.5/10

Hosszú ideig a Piper Nigrum-ot tatrottam a kedvenc Villoresi parfümömnek, mostanában azonban egy új vad garázdálkodik e tájon, mégpedig a Spezie (Fűszer). Ez a parfüm kezdetben nem volt igazán szimpatikus számomra, mint oly sok Villoresi alkotást, ezt is kissé komolynak és szigorúnak éreztem, azonban minden egyes viseléssel közelebb férkőzött hozzám, most meg már a trónfosztásra készülődik. Ami pedig még ennél is fontosabb, a barátnőmet is teljesen meghódította magának.

A Spezie olyan számomra, mintha a Piper Nigrum és az Incensi hegyvidéki rokona lenne, aki meredek sziklafalak tövében él egy mohás oldalú fakunyhóban, eledele az erdő illatos fűszernövényeiből áll, meleget pedig a füstölgő, gyantától ragacsos fenyőágak adnak neki. Ő a természet vad fia, a toszkán Tarzan, amely tele van erővel, férfiassággal, karizmával pedig csak a karizmája vetekedhet. A parfüm fejillata a kezdeti citrusosság után pillanatok alatt, vad, zöld fűszerkavalkádba csap át, melyben babér, a Piper Nigrum-ból ismerős testes feketebors, hűvös eukaliptusz, paradicsom levél, menta, kakukkfű, szurokfű, rozmaring, zsálya és minden más elképzelhető zöld fűszernövény (talán még egy csipetnyi kapor is) kavarogkavarog szétválaszthatatlanul, és egy csodálatosan gazdag, száraz, rusztikus akkordot hoz létre. Ez nem a megszokott könnyed zöld illatocska, hanem egy testes, sötét fűszerbomba, amelynek a szívillatában a zöldfűszereket, füstös, gyantás fenyőfa és boróka egészíti ki, s bár az illatpiramis nem említi, szerintem egy jó adag Incensi-féle tömjén is megbújik a szurokfű árnyékában. A végeredmény egy lenyűgözően eleven, életerős, természetes illat, amelyben ugyan van egy kevés, idősebb férfiakra jellemző komolyság, és szigor, de túl sok benne a vitalitás, ahhoz, hogy csak nekik tartogassa magát. S ha ennyi dicséret nem lenne elég, akkor azt is elárulom, hogy amint azt már Villoresi-től megszokhattuk, a Spezie hatósugara is fantasztikus, s a tartóssága is nagyon rendben van.

Végezetül pedig egy kis érdekesség: Luca Turin, a parfüm-pápa megveti a Villoresi parfümöket, és vagy nem hajlandó tudomást venni róluk, vagy otrombának, durvának és megmunkálatlannak minősíti őket. A Spezie tényleg egy durva, robosztus parfüm, de ebben az esetben ez nálam abszolút pozitívum. A természet sem bánik kesztyűs kézzel az emberrel, és egy igazi férfitól sem várjuk el a túl sok finomkodást, márpedig a Spezie a természettel együtt élő, megzabolázatlan férfi illata, s szerintem úgy jó, ahogy van. Próbáljátok ki!

Illatjegyek: koriander, kardamom, babér, eukaliptusz, zöld jegyek, ciprus, menta, fahéj, szegfűszeg, feketebors, fenyő, boróka, kakukkfű, szurokfű (oregánó), paradicsom levél, rozmaring, zsálya, vaníliavirág, tölgymoha

Kreátor(r): Lorenzo Villoresi

31 megjegyzés:

  1. Nem értelek. Ez nem egy férfi-illat, tökéletesen uniszex. Például nálam ez következik a sorban, már a vásárlást illetően. :)
    Nagyon tetszik, teljesen szokatlan, felemelő illat.

    VálaszTörlés
  2. lenyűgöző számomra, ahogyan az illatból egy ennyire összetett, de hiteles vizuális világot tudsz alkotni. Sajnos nem értek a parfümökhöz, viszont élvezet egy olyan dimenziójáról olvasni ennek, amibe egyáltalán nem látok bele és mégis minden, amit leírsz nagyon hiteles.

    VálaszTörlés
  3. Ez tényleg lenyűgöző leírás volt, mihelyst elmúlik a náthám kipróbálom.
    Ami Luca Turint illeti, elképesztő, hogy miközben mindenki a világ első számú parfüm kritikusának, vagy inkább legbefolyásosabb parfüm kritikusának tartja, egy bizonyos niché parfüm szegmensben (nasomatto, Villoresi) egyszerűen nem ért semmit. Olyan mint egy művészettörténész aki 1926-ig tanulta meg a könyvet, utána se kép se hang. Ideje lenne már elkergetni.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem se adjuk a férfiaknak, rajtam is nagyon jól működik :)
    Azt gondolom egyébként hogy Luca Turint sem kell misztifikálni, ő is csak egy egyéni vélemény képviselője, ami nagyon szubjektív. Illatok esetében nem is lehet objektív, neki is van egyféle ízlése, amitől nem tud, és nem is akar elrugaszkodni. Ha nem szereti Villoresi illatait, hát nem szereti, de ez kit befolyásol?
    Ha most végre ideér a nyári meleg, fantasztikusan jól fog esni a Spezie. Jogos a 9,5 pont. :)

    VálaszTörlés
  5. Én mindig minden mögött a pénzmozgást látom lelki szemeimmel....ne legyetek naívak.

    VálaszTörlés
  6. Persze, ez így van. Mindig a pénz az elsőszámú szempont.

    VálaszTörlés
  7. Lenyűgöző leírás, mint mindig, de sajnos nekem nem hozta meg a kedvemet ehhez a parfümhöz. Habár úgy tűnik az utóbbi időben egyre jobban kedvelem a zöld parfümöket, pont az a vadság, amit említesz rémít meg. Nekem az olyan zöld illatok jönnek be, mint pl. Annick Goutal Ninfeo Mio, vagy nemrég próbáltam az Ego Facto Prends Garde a Toi.

    VálaszTörlés
  8. Csí és N_azalea: Ebben az esetben is jól látható, hogy mennyire szubjektív és szükségtelen a parfümök nemhez kötése, és inkább csak arra érdemes figyelni, hogy tetszik az adott illat, vagy sem. Azt nem mondom, hogy nem tudnám elviselni/elképzelni egy hölgyön a Spezie-t, de számomra mégis abszolút férfias :)

    Luca Turin-ról meg csak annyit, hogy az egyéni ízlését és a pénz irányító erejét is el tudom fogadni magyarázatként, de akkor sem túl szimpatikus ez a merev Villoresi-elutasítás.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Névtelen: Köszönöm a dícséretet és örvendek, hogy nem-parfümmániásként is találsz értékelni valót a blogomon. Remélem, idővel a parfümök világa is magával ragad majd :)

    VálaszTörlés
  10. deOwar: Luca Turin a Nasomatto és a Villoresi illatok mellett a Mona di Orio parfümöket is teljes mértékben elútasítja. Ezeket nem próbáltam, de a netes leírások alapján egyáltalán nem tűnnek rossznak, többször is hasonlították már Serge Lutens-hez. Úgy tűnik, Turin bácsi nem szívleli a nagy, testes, fűszeres parfümöket :)

    VálaszTörlés
  11. Timka: A sok zöldfűszer említése miatt tényleg zöldnek tűnhet a Spezie, de az igazság az, hogy számomra nem zöld hanem inkább szürkés, ami a tömjénes, gyantás, kissé füstös jellegéből adódik. Semmi nincs benne a Bandit féle galbánumos, zöld agresszivitásból.
    Az Ego Facto-ról nem sokat tudok. Érdemes megismerkedni vele?

    VálaszTörlés
  12. Bocs, de én fenntartom, hogy ez uniszex. :)
    Még jó, hogy nem vagyunk egyformák. :)

    VálaszTörlés
  13. Nem azt mondtam, hogy nem uniszex, hanem azt, hogy számomra férfias hatást kelt. De attól még nyugodtan viselheti bárki, én csak örvendeni fogok, ha megérzem az illatát valakin :)

    VálaszTörlés
  14. Ki kell próbálnom. Habár nem vagyok nagy zöld-rajongó, de ettől valami mást várok. Valami nagyon különlegeset, ami aztán vagy működik rajtam, vagy nem.

    VálaszTörlés
  15. Nem hiszem, hogy probléma lesz a zöldsége. Ha szereted a fűszeres, tömjénes parfümöket, akkor ez is működni fog rajtad.

    VálaszTörlés
  16. Sziasztok!
    Most elővettem az (amúgy a férjemnek szánt) mintácskámat és tettem egy cseppet a csuklómra. Asszem marad nekem.:)) A Spezie számomra nem zöld illat (az inkább a könnyed Versense-kategória),hanem mélységes, fűszeres illatkavalkád. Mivel kedvelem a fűszeres illatokat, nő létemre szívesen viselem őt is. Vannak illatok, amiket csak cseppenként szabad viselni (nekem pl. a Visa és a Róma), mert egy csepp isteni finomság belőlük, de fújva már toxikus. Azt hiszem, a Spezie is ilyen, legalábbis nők számára. Egy fújás belőle már valóban túl férfias lehet.
    Szimat, Villoresi Dilmun-ját próbáltad már? Az kimondottan nőies és bár nem érdekesen változó, viszont nagyon kellemes illat. Szívesen olvasnék egy posztot róla is.:)

    VálaszTörlés
  17. http://illatvadasz.blogspot.com/2010/11/lorenzo-villoresi-dilmun-2000-910.html

    VálaszTörlés
  18. Vicea: Ahogy azt Csí is jelezte, írtam már a Dilmunról :) Szerintem is nőies fele hajlik, de én azért határozottan nem utasítanám vissza a viselését, ha valaki meglepne egy üveggel. Ja, és szerintem sem zöld illat a Spezie :)

    VálaszTörlés
  19. Nagyon finom illat ez a Spezie! A barátom teljesen odavan, még az Aoud Lime-ot is megelőzte nála. (én inkább az aoud-osra szavaznék). Lehet, hogy karácsonyi ajándék lesz, még meglátom. :)))

    VálaszTörlés
  20. Nekem is rajta van a karácsonyi listámon, de mivel sok más parfüm is szerepel rajta, nem tudhatom, hogy melyik lesz a befutó :)

    VálaszTörlés
  21. Majd tájékoztatsz minket, hogy melyik nyert ? :)

    VálaszTörlés
  22. Ha minden jól alakul, 24-én már tudni fogom a választ :) Majd megírom!

    VálaszTörlés
  23. Kedves Szimat!
    Ez most nem való ide, de tanácsot szeretnék tőled kérni. A barátomat megleptem egy Montale Red Vetyver mintával, de nem jött be neki :( Nekem viszont annál inkább! Szerinted mennyire férfias? Ismered? mert nekem magamon is tetszik. Vagy ne foglalkozzam vele, és hordjam? Köszi a választ.

    VálaszTörlés
  24. Ismerem a Red Vetyvert, és szeretem is, bár a Terré d'Hermés - amelyet szerintem inspirációként használt Montale - még jobban tetszik.
    Ami a férfiasságát illeti, én határozottan férfiillatként gondolok rá a sok bors, meg vetiver miatt, de ha szereted magadon, akkor én leszek az utolsó, aki lebeszél a viseléséről. Szerintem azt kell használni, ami tetszik az orrunknak, és jól érezzük magunkat tőle.

    VálaszTörlés
  25. Igazad van. Szerencsére megtetszett neki is ;)

    VálaszTörlés
  26. Szia Szimat!
    Csak tájékoztatlak, hogy megvettem a barátomnak a Spezie-t! Ma akció volt a Neroliban, aki interneten rendel, kap ajándékba egy szilárd parfümöt, konkrétan: Crazylibellule and the poppies. Kíváncsian várom. Azt nem lehet tudni, hogy melyik, csak azt, hogy a "Shanghaijava" kollekcióban van. Hallottál már erről a márkáról?
    Jobb lett volna múlt vasárnap venni, mert akkor viszont Nicolai szobaillatosítót adtak a parfüm mellé. Majd beszámolok, ha érdekel.

    VálaszTörlés
  27. Ja, Amina vagyok, csak regisztráltam. :))

    VálaszTörlés
  28. Egyébként személyesen is lehet és még tart az akció ;)

    VálaszTörlés
  29. Kösz a tippet, már értesítettem is az Angyalt :) A Crazylibellule illatokból ismerek egy párat - a barátnőmnek Encens Mystique-je volt - kellemes, praktikus illatoknak tartom őket. Nem is értem, hogy miért tűntek el a Neroliból.

    VálaszTörlés
  30. Ja, és gratulálok a választáshoz :) Biztos vagyok benne, hogy a barátod is értékelni fogja.

    VálaszTörlés