2011. máj. 24.

Parfumerie Generale – Iris Oriental 14 (2006) 8/10

Az íriszgyökérnek ismertem már a hideg, földes, sárgarépára emlékeztető és a lágyan púderes, nőies oldalát is, azonban a gourmandkodó, orientális hajlamairól semmit sem tudtam mindaddig, amíg rá nem találtam Pierre Guillaume parfüm-sorozatának tizennegyedik darabjára, az Iris Oriental-ra (régen Iris Taizo-ként volt ismert). Ez a parfüm – mint ahogy azt a neve is jelzi – egy orientális alkotás, mégpedig egy kifejezetten izgalmas fűszeres-fás orientális, ínycsiklandozó gyümölcsös felhanggal, s az írisz világának egy teljesen új megközelítésével.

Az Iris Oriental üde citrusokkal nyit, majd száraz, zöld kardamommal és egy számomra nehezen azonosítható kesernyés, sötét jeggyel folytatódik. Az illatpiramist elnézegetve, arra a következtetésre jutottam, hogy ez a kesernyés valami csak az aoud lehet, azonban szinte semmi hasonlóságot sem mutat a Montale-féle fogászati rendelős aouddal, annál szárazabb, fásabb és sokkal-sokkal diszkrétebb. Tulajdonképpen az egész keserű történet nem is tart tovább tíz-tizenöt percnél, apránként felmelegedik az illat a bőrömön és feltűnik a névadó írisz, egy gyönyörű, ennivaló, sárgabarackos, túlérett fügés, mézes-propoliszos akkorddal karöltve, amelyet már csak nagyon finoman körvonalaz a kardamom hűvössége. Ezt a parfümöt nem szokás a gourmand illatok közé sorolni, de nekem annyira ehetőnek tűnik a propoliszos, sárgabarackos szívjegye, hogy megkockáztatok egy kis rendbontást.

Visszatérve a kulcsszereplőre, az íriszre, ez a jegy nem földes, és nem is igazán púderes, inkább édesnek és fásnak mondanám, s a vaníliával kiegészülve egy nagyon kellemes, puha, meleg alapot helyez a fűszeres, élénk és kissé szúrós gyümölcs-méz kombó alá. Az összhatás számomra inkább nőies, mint férfias, de köszönhetően a propolisz markáns, fűszeres jellegének, azt hiszem, hogy tulajdonképpen egy férfiú sem kellene kényelmetlenül érezze magát ebben a viseletben. A parfüm hatósugarát átlagosnak mondanám, élettartama pedig rajtam öt-hat órára rúg, s végül egy finom vaníliás, kissé gyantás, bőrközeli illatban ér véget.

Ha valaki egy egyszerű, írisz dominálta parfümöt keres, mint amilyen az Iris Silver Mist, a Bois d’Iris vagy az Infusion d’Iris, az határozottan nem jó helyen jár, mert az Iris Oriental-ban lényegesen kevesebb az írisz, mint a fentebb említett illatokban, de ugyanakkor egy komplexebb, gazdagabb parfüm, s a fantasztikus szívillata szerintem bőven kárpótol a kis írisz hiányért. Kipróbálandó!

Illatjegyek: guatemalai kardamom, írisz, fügefa méze, aoud, vanília, gyanták

Kreátor(r): Pierre Guillaume

3 megjegyzés:

  1. Azóta ezt a parfümöt átnevezték Iris Taizo-nak, legalábbis a Fragnaticán így szerepel. Olyan kár, hogy nem lehet hozzájutni egy mintához, csakis külföldről. Mivel mostanában (ahogy látom) sokan kérdezik, hogy honnan veszed a mintákat, én úgy általában kérdezném, hogy szerinted melyik a legjobb "mintaküldő" :) hely ár/tartalom/szállítás tekintetében? Köszönöm előre is a válaszodat (azóta sem mertem még külföldről rendelni)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én az ausliebezumduft.de-t kedvelem a legjobban, mert gyorsak, megbízhatóak, és nagy, fúvókás mintákat küldenek. Szerintem nincs okod aggodalomra, bátran próbáld ki őket ;)

      Törlés