2011. máj. 1.

Honoré des Prés – We Love NY – I Love les carottes (2010) 6.5/10


Az organikus parfümökről – leszámítva a L’Artisan csodálatos, de tiszavirág életű L’Eau de Jatamansi-ját – nem sok tapasztalatom volt, így amikor ráakadtam a Honoré des Prés nevű, 2008-ban megalapított, organikus parfümöket készítő niche parfümházra, és azt is megtudtam, hogy Olivia Giacobetti a parfümök szülőanyja, nem tudtam ellenállni egy mintának. A francia parfümház 2010-ben a We Love NY címszó alatt egy három organikus parfümből álló sorozatot indított útjára (Vamp á NY, I Love les carottes és Love Coco), nekem pedig körülbelül öt másodpercre volt szükségem ahhoz, hogy eldöntsem, melyikre is vagyok igazán kíváncsi. Mindig is szerettem a sárgarépa illatát, s a gondolat, hogy ezt egy 100%-ban természetes parfümben is megtalálom, teljesen lázba hozott.

Olivia Giacobetti, mielőtt nekilátott volna a parfüm megkomponálásának, hosszú ideig narancssárga gyökereket fogyasztott nyersen, párolva, sütve, főzve, kifacsarva, egészben és pépként, egyszóval minden elképzelhető formában, míg végül ki nem alakította a tökéletes receptet. És hogy milyen az? Hát ilyen: az I Love les carottes (Szeretem a sárgarépát) egy hatalmas adag nyers, földes pinceszagú, meglepően élethű sárgarépával indít, amelyet pár csepp narancslé tesz könnyedebbé, s némi leforrázott kukoricadarára emlékeztető akkord melegebbé. Ennek az érdekes egyvelegnek van még egy igen kellemes sárgabarackos felhangja is, ami meglepően jól illeszkedik a sárgarépához. Lehet, hogy a konyhában is ki kellene próbálnom…

A fejillat szívillattá való átminősülése abból áll, hogy búcsút mondunk a narancsos könnyedségnek, a kukoricadaráról pedig kiderül, hogy igazából egy sűrű, testes és sötét tónusú írisz, amely egy-kettőre magába olvasztja a sárgarépa amúgy is íriszre hajazó illatát is. Innentől kezdve nem igazán élvezem már a parfüm viselését, az írisz fülledtnek és egysíkúnak hat, és bár földes, már nem hűvös és sárgarépásan friss, hanem inkább langymeleg és kissé bőrös. Ennél a pontnál a parfüm erősen emlékeztet Serge Lutens Iris Silver Mist-jére, de annál laposabb és élettelenebb. Az alapillatban előkerül ugyan egy csipetnyi vanília, meg benzoin, de az írisszel egyesülve egy olyan akkordot eredményez, amely engem a vajas pattogatott kukorica illatára emlékeztet, és hát az sem a kedvencem. Kár, mert izgalmasan indult, s organikus parfümhöz mérten a tartóssága is egész jó (rajtam három-négy óra).

Egy vicces és laza illatra számítottam, s ehhez képest egy meglepően komoly, testes és foltokban sötét hangulatú parfümöt találtam, amelyet főként a fejjegyek elillanás után semmiképp nem neveznék kislányosnak. Gyanítom, hogy akinek tetszett az Iris Silver Mist, az ebben a parfümben is talál majd szeretnivalót, én azonban inkább csak egy érdekes illatélményként gondolok az I Love les carottes-ra, semmint viselhető alkotásként.

U.I: Giacobetti Fleur de Carotte néven már a L’Artisan-nak is készített egy sárgarépás parfümöt, amely azonban nyomtalanul eltűnt. Esetleg próbálta valaki?

Illatjegyek: narancs, sárgarépa virág, sárgarépa mag, írisz vaj, vanília, pacsuli, benzoin

Kreátor(r): Olivia Giacobetti

17 megjegyzés:

  1. Hát igen, az organikus parfüm őrület külön topic lehetne, pl. hogy van-e egyáltalán értelme. Az biztos, ebben a műfajban jót egyedül a Red Flower Guaiac-járól hallottam (magam nem próbáltam soha), és lám még Olivia Giacobetti is csak 6.5 pontig jutott ebben a műfajban. Szerintem a sok természetes alapanyag köré épített, kevés, de nélkülözhetetlen szintetikus összetevőket tartalamzó alkotások jelentik ma a parfümkészítés csúcsát és olyan kompzíciós előnyük van, amit csak organikus alapanyagokkal szinte lehetetlen ledolgozni. Ráadásul ez az egész organikus teória több sebből vérzik, az allergénekkel kapcsolatos legfőbb gondot pl. nem is küszöböli ki.
    Viszont a parfüm leírása ismét remek és szinte az orromban éreztem, ahogy narancsos illat átalakul íriszre!

    VálaszTörlés
  2. Ezidáig nem hallottam a Red Flower Guaiac-járól, de feljegyeztem magamnak a nevét. Talán majd egyszer sikerül kipróbálnom...
    Az organikus parfümök lényegét én sem igazán látom, mert egyértelműen hátrányban vannak az okosan adagolt szintetikumokat is tartalmazó parfümökkel szemben. Valószínűleg inkább csak egy reklámfogás, sokak úgy érzik, hogy organikus parfümöt vásárolva valami jót cselekednek az egészségük és a környezetük érdekében. Pedig, ahogy te is írod, az allergia problémáját egyáltalán nem oldja meg, az IFRA tiltólistáján egyre több a természetes alapanyag.
    Végezetül megjegyezném, hogy az I Love les carottes-t sok blogíró dícsérte, talán csak a személyes ízlésem az oka a 6.5-nek :) Próbáld ki, ha teheted!

    VálaszTörlés
  3. Én is nézegettem már régebben a We love NY-t, ha jól emlékszem, a Coco érdekelt volna, de aztán mégsem nyomoztam utána.
    Bevallom, organikus-nem organikus témában azt gondolom én is, hogy inkább jó reklámfogás.

    VálaszTörlés
  4. Ha majd egyszer mégis utánanyomozol a Coco-nak, akkor számolj be róla! Kíváncsi vagyok :)

    VálaszTörlés
  5. Én is már régóta ki akartam próbálni az We Love NY kollekciót. Úgyhogy nagyon örülök a beszámolódnak. Olivia G.-t meg kifejezetten sajnálom amiért hetekig répán élt, ugyanis én nem igazán kedvelem a répát. Sőt nyersen meg sem eszem....

    VálaszTörlés
  6. pedig de finom a répa:)) Én nasi helyett is azt eszem:))

    VálaszTörlés
  7. Szerintem is finom. Most már csak azt kell kitalálnom, hogy miként tudnám kombinálni sárgabarackkal :)

    VálaszTörlés
  8. Esetleg így? : Karottás császármorzsa

    Hozzávalók: 1 tasak Császármorzsa, 1 kg karotta, 25 dkg mag nélküli sárgabarack, 1 narancs, 2 citrom, 35 dkg cukor, 2 vaníliás cukor, tejszínhab;

    Elkészítése: Készítsük el a császármorzsát az előírás szerint, és simítsuk egy tálalótálra. Tisztítsuk meg a karottát, vágjuk egyforma, kicsi darabokra, és kevés vízben pároljuk puhára. Főzzük sziruppá a cukrot kb. 2 dl vízben, öntsük a karottára. Adjuk hozzá a kipréselt narancs- és citromlevet, valamint a sárgabarack nagyobb részét. Főzzük sűrűre. Keverjük hozzá a vaníliás cukrot, és halmozzuk a császármorzsára. Végül szórjuk meg apróra vágott sárgabarackkal, és díszítsük tejszínhabbal.

    Na nem állítom hogy ebből tisztán kiérződik a sárgarépa és a sárgabarack, mert vannak bőven még fejjegyek, és szívjegyek, de nem lehet rossz. :D

    VálaszTörlés
  9. Húúú, ez nagyon, nagyon jól hangzik! Ha hazamegyek, munkába is állítom édesanyámat :D
    Köszi a receptet ;)

    VálaszTörlés
  10. Szívesen. Majd számolj be róla!
    Egyébként a Lancome Benghal-ról mondják azt többen, hogy sárgabarack-befőzés illata van.

    VálaszTörlés
  11. Nem ismertem a Lancome Benghal-t, de utánaolvastam, s amikor már épp eldöntöttem, hogy ez egy jó parfüm lehet, ki kellene próbálnom, akkor észrevettem, hogy rövid idővel a megjelenése után halálra is ítélték. Kár...

    VálaszTörlés
  12. Pedig jó a Benghal! Hülye voltam, hogy nem szereztem be akkor egy üveggel, amikor a helyi Rossmannban pár ezer Ft-ért dobálták a vevők után...

    VálaszTörlés
  13. Vajon miért mindig a jók mennek el? :)

    VálaszTörlés
  14. Ha ezzel az Élet és Halál filozófiájának nagy kérdeseit feszegető mondattal itt most a Benghal-ra gondoltál, ő azért, mert a Lancome nyári limitált kiadású sorozatának 2006-os, vagy 2007-es darabja :D

    VálaszTörlés
  15. Lancome Benghalra meg ra lehet akadni reptereken es online parfumeriakban (viszonylag piti aron). Egyebkent ha jol emlekszem a traveller collection-t kifejezetten csak reptereken lehet/lehetett megkaparintani.

    VálaszTörlés
  16. N_azalea: Upsz, ezt az apróságot nem vettem észre. Így már sokkal könnyebb belenyugodni az Úr akaratába :)

    VálaszTörlés
  17. Timka: Kösz a segítséget. Én ugyan nem járok repülőtereken, meg amúgy is csak kipróbálni szerettem, volna, de azért nem árt tudni az ilyesmit :)

    VálaszTörlés