2010. júl. 4.

Givenchy – Gentleman (1974) 8/10

A Givenchy divatházat Hubert James Marcel Taffin de Givenchy gróf alapította 1952-ben és már néhány év után olyan nagy neveknek tervezett, mint Audrey Hepburn (aki mellesleg Givenchy múzsája is volt), vagy épp Jackie Kennedy és Grace Kelly. Sajnos napjainkban a Givenchy is elindult az olcsó népszerűség lejtőjén (legalább is, ami a parfümeiket illeti), de szerencsére egy-két megcsontosodott veteránjuk még mindig kapható és még mindig nagyon jó. Ezek közé tartozik a Gentleman is, amely a 80-as évek kemény, dögös és hangoskodó chypre-einek egyik legmeghatározóbb képviselője.

A fejillat harsány, szikrázó bergamottal indít, amelyet egy kevés fahéj fűszerez, és ezzel egyidőben színre lép a szívjegy központi eleme, a szögletes, szúrós és sötét pacsulijegy is. Ez a pacsuli némileg eltér az eddig általam megismert pacsuliktól, kevésbé földes és fás, sokkal inkább a férfias élei vannak kihangsúlyozva. Szerintem ez egy fantasztikus kezdet, tele életerővel, vadsággal és ugyanakkor mégis mindvégig hű tud maradni a nevéhez, azaz egy úriemberhez méltó eleganciát hordoz magában. Ha valakinek ez nem lenne elég erős, akkor rövidesen csatlakozik a tánchoz egy kevés száraz, majdhogynem füstös bőr és egy adag civet, ami még vadabbá és férfiasabbá teszi az illatot. Az alapjegyek megjelenésével előkerül az ámbra is, így lassan megédesedik, kikerekedik a parfüm, esélyt adva ezzel a szegfű/szegfűszeg fűszeres, mély illatának kibontakozásához is. Ebben a stádiumban a pacsuli már korántsem főszereplő, de megjelenik helyette a tölgymoha, amely továbbra is biztosítja a klasszikus férfias jelleget és a szúrósságot, amely olyannyira jellemző a 80-as évek parfümeire. Ezután már nem áll be nagy változás, nincs más dolgunk, mint élvezni a hátramaradt illatfelhőt. Rajtam a parfüm tartóssága közepes, a hatósugara viszont igazán kiváló.

Valószínűleg sokak úgy vélekednek, hogy a Gentleman fölött bizony eljárt már az idő, és tulajdonképpen meg tudom érteni őket. Napjaink metrószexuálisokkal és “majdnem-rózsaszín” férfiparfümökkel tarkított világában erősen kakukktojás a Gentleman, méghozzá egy nagy és sötét tojás. Ez a parfüm csak egy szőrös mellű, klasszikus vonalvezetésű férfin mutat jól, ott viszont annál inkább. És mi lenne, ha mint minden régi illatot, ezt is nem reformulálták volna meg a fogyaszthatósága érdekében? Jó lenne megillatolni az eredeti változatot, amely állítólag még több civetet és pacsulit tartalmazott…

Illatjegyek: bergamott, fahéj, tárkony, méz, írisz, jázmin, cédrus, vetiver, pacsuli, civet, orosz bőr, ámbra, vanília, tölgymoha

Kreátor(r): Paul Léger

20 megjegyzés:

  1. A szőrös mellű, klasszikus vonalvezetésű férfiról Pierce Brosnan és David Hasselhoff jutott eszembe, aki bár nem mondható klasszkusnak, de szőrös mellkasban mindenkit ver. :) Mindenesetre nekem hiányzik, hogy a mai férfi trendben nem igazán találni erős, karakteres illatokat.
    Nagyon érdekelne még, hogy miben különbözhet egymástól az eredeti és a mostani.

    VálaszTörlés
  2. Én is töröm már a fejem, hogy miként tudnám összehasonlítani a régit az újjal, kiváncsi vagyok, mennyire képesek tönkretenni az IFRA féle alapanyag-limitálások egy illat szerkezetét. A leírások alapján a mostani változat egy barátságos kisfiú az eredetihez képest...

    VálaszTörlés
  3. Hello, Szimat!
    Tanácsot kérnék, van email címed, mert nem hiszem, hogy másokat érdekelne.
    blgdobo@gmail.com ra ha írnál, megköszönném!
    Üdv
    István

    VálaszTörlés
  4. Nem is értem egyébként mi értelme ezeknek a limitálásoknak. Nekem úgy tűnik sokkal inkább a parfümök ellen, mint mellett vannak. Ha nem lennének ezek a limitálások, anélkül is nehéz lenne ugyanazt a parfümöt létrehozni évtizedeken keresztül.

    VálaszTörlés
  5. Engem is bosszantanak a limitálások, szerintem rengeteg illatot, valóságos művészi alkotást tönkretesznek vele. Mintha Picasso-tól elvették volna a kék és a rózsaszín festéket... Régen is viseltek az emberek parfümöt és egy-két allergiás reakción kivül nem hiszem, hogy komoly problémák léptek volna fel. Szerintem az IFRA túllihegi a dolgot...

    VálaszTörlés
  6. Szerintem ez megoldható lenne úgy is, ha felhívnák a figyelmet a dobozon, hogy allergiás reakciót válthat ki.
    Azért, mert valaki allergiás valamire, még nem várja el, hogy elpusztítsák, ki vonják stb. azt az adott dolgot. Ez csak az IFRA beteges elképzelése.

    VálaszTörlés
  7. Szevasztok!

    Parfümök (illatminták) beszerzésének lehetőségére tudnátok esetleg tanácsot adni?

    Üdvözlettel:
    Olvasó

    VálaszTörlés
  8. Kedves Olvasó!

    Én illatmintákat a parfumneroli.hu-ról szoktam rendelni, valamint a nehezebben beszerezhető darabokat a theperfumedcourt.com-ról és az ausliebezumduft.de-ről. Sajnos nem olcsó mulatság, ezért a kommerszebb darabok esetében érdemes a Sephorával és társaival is megpróbálkozni. Néha lehet náluk találni ingyenes illatmintákat. Ja, és Zólyomi Zsolt parfümériáiban is be lehet szerezni egy-két mintácskát. Remélem segítettem.

    Üdvözlettel,
    Szimat

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm a segítséged! A Nerolit és Zólyomi Zsolt üzleteit már ismerem a többi lehetőség kipróbálásra vár. Nagy segítséget nyújt számomra a weblapod tartalma amit külön is megköszönök.

    Üdvözlettel: T.Z.

    VálaszTörlés
  10. Örvendek, hogy hasznosnak találod a blogomat :)

    VálaszTörlés
  11. Milyennek találjátok a Xeryus-t? Nagyon érdekelne a vélemény róla, mert nagyon dícsérték és lehet megkockáztatnék egy vásárlást, mert az illatjegyei nagyon tetszenek. Nagyon régimódi, vagy ma is vállalható darab? (1986) :)

    VálaszTörlés
  12. Szia! Bocs a kései válaszért. Az eredeti Xeryus-t nem próbáltam (nálunk nem lehet megtalálni), csak a Xeryus Rouge-t, az pedig nem hagyott mély nyomokat bennem. Az eredetiről csak olvastam egyet-mást, s az alapján egy kellemes, visszafogottab 80'-as parfümnek tűnik. Szerintem adhatsz neki egy esélyt :)

    VálaszTörlés
  13. Köszönöm! Láttam, hogy valami történt az oldalon, gondoltam emiatt nem jött válasz. Nem illik a témához, de valaki ismeri a L'Erbolario-t? Ma találtam rá és rengeteg szépet és jót olvastam az illataikról. Természetesek és nem is drágák, nálunk is kaphatóak. Van lonc illatú is a katalógusukban, amiről régen tárgyaltunk. :)
    www.fragrantica.com/designers/L%60Erbolario.html

    VálaszTörlés
  14. Én nem próbáltam még egy L'Erbolario parfümöt sem, de nemrég volt róluk szó, az Annick Goutal loncillatával kapcsolatosan. Részleteket megtalálod ott, a hozzászólások között :)

    VálaszTörlés
  15. Valóban köszönő viszonyban sincs az eredeti az mostanival.. mintha egy olcsó hamisítvány lenne az új verzió.. olyan "olyan mintha.." de mégsem az. Sajnos. A régi egy hét után is érezhető a kabát gallérján, ez nem mondható el az újról. nekem van még a régi, de féltve őrzött kincsként kezelem. Azóta egyet vettem az újból, többet nem fogok, pedig tizenöt éve használom. Biztos ez a jó üzlet a gyártónak.
    Üdv. at

    VálaszTörlés
  16. Köszönöm, hogy megerősítetted a reformulálással kapcsolatos elméletemet. Ha van lehetőséged kipróbálni, ajánlom figyelmedbe a Parfumerie Generale Intrigant Patchouly-ját. Bár természetesen nem ugyanaz az illat, de kifejezetten hasonlít a stílusában a Gentleman-re, csak gazdagabb, és egy kicsit virágosabb.

    VálaszTörlés
  17. Sajnos ma értesltem róla a Müller-ben hogy befejezték a gyártását!!!!
    2003-óta megszakítás nélkül ezt használtam.
    Kár érte.

    VálaszTörlés
  18. Jó napot!
    Én csak most találkoztam a Gentleman-nel, teljesen rabul ejtett. Erre látom az előttem írt hozzászólást, hogy már nem is gyártják.
    Tud valaki hasonlóan férfias, kemény illatot?

    Előre is köszönettel:
    László

    VálaszTörlés
  19. a 90-es évek közepén vettem és most újra akartam.megnéztem a müllerben és a douglasban.már azt hittem hogy ot is gagyit árulnak,de akkor ez a baj hogy megváltoztatták az összetételt.teljesen más mint a régi.én is azt mondom hogy egy gyenge utánzat!!!

    VálaszTörlés