2010. nov. 30.

Robert Piguet – Bandit (1944) 8/10

Robert Piguet, a francia divattervező mindössze tizennyolc évet töltött a kifutók világában (1933-ban alapította meg a saját nevét viselő divatházát, és már 1951-ben kénytelen volt pontot tenni a dal végére), de ez a rövid idő is elég volt ahhoz, hogy két világraszóló parfüm-remekművet hagyjon hátra az utókornak. Itt most természetesen a Fracas-ra (1948), a tubarózsás parfümök királynéjára és a női chypre-ek rettegett urának számító Bandit-ra gondolok, amely szerintem maga a lázadás és a női egyenjoguságért folytatott küzdelem üvegcsébe zárt esszenciája (ezt jelzi az is, hogy a parfüm rajongói közé tartozott Marlene Dietrich és Edith Piaf is). Rám az utóbbi volt nagyobb hatással, ezért ma őt veszem górcső alá, de nem kizárt, hogy a jövőben a Fracas is a boncasztalra kerül.

A Bandit-ot a nagy lázadó hírében álló és leszbikussággal is megvádolt Germaine Cellier alkotta és a rossz nyelvek szerint a Piguet-kifutólányok bemutató utáni alsónemüinek (értsd: bugyijainak) illatából nyerte az ihletet , de azt hiszem, hogy ezt az informácót nem érdemes túl komolyan venni. Számomra a Bandit fejillata nem a női bugyikról szól, hanem a galbánumról, amely egy méregzöld, kesernyésen fanyar és aromás illattal rendelkezik és ez az akkord egy kis savanykás naranccsal kiegészítve egy igazán vad, olajas sűrűségű aromát eredményez, amely az én szótáram szerint nem igazán nevezhető nőiesnek, igaz, férfiasnak sem mondanám. Az idő múltával elillan a narancs és fokozatosan megjelenik egy kis virágos jelleg, de az illatpiramisban felsorolt virágözönhöz képest elenyésző mennyiségben, és egyetlen pillanatra sem képes legyőzni a galbánum vad, maró zöldjét. Germaine Cellier azonban biztosra akart menni, ezért a virágos jelleg teljes elnyomásának érdekében bevetett egy kevés animális, füstös illatú bőrt is, az alapot pedig szúrós szagú tölgymohával, és a szintén zöld, földes illatú vetiverrel látta el, s ez a taktika be is jött neki. A Bandit egy hihetetlenül kemény, karakteres és rideg parfüm lett, amelyben nagyítóval sem lehet kedvességet, meleget vagy hívogató szót találni, de talán épp ebben rejlik a vonzereje. A női taktikák félelmetes méretű tárházába tartozik a rideg elutasítás és közöny is, mindaddig amíg az áldozat meg nem törik és kezelhetővé nem válik, vagy épp fordítva, fel nem támad benne a hódításra és uralkodásra született vadállat, s azt hiszem, hogy a Bandit épp ehhez a harcmodórhoz való. Végezetül még csak annyit mondanék, hogy az általam tesztelt EdP tartóssága kiváló, az intenzitása is rendben van, viszont rajtam mindvégig szorosan bőrközelben marad és csak akkor érzem, ha a csuklómhoz dugom az orromat.

Az elmúlt több mint hat évtízed során rengeteg újraalkotást megért ez a méltán klasszikusnak számító parfüm, hosszú évekig nem is volt forgalomban, mígnem 1999-ben a Givaudan parfümőre, Delphine Lebeau vissza nem állította az eredeti kompozíciót Eau de Parfum és Parfum koncentrációban, amelyeket jelenleg is forgalmaznak. Azok azonban, akiknek volt szerencséjük az eredeti, a második világháború légkörét hordozó változat megillatolásához is, azt mondják, hogy az kissé sűrűbb és sötétebb volt a jelenleginél és a bőrös jellege is jobban ki volt domborítva. Kinek higyjünk?

Illatjegyek: galbánum (Ferula erubescens), üröm, ylang-ylang, narancs, neroli, jázmin, rózsa, tubarózsa, mósusz, szegfű, bőr, pacsuli, tölgymoha, vetiver

Kreátor(r): Germaine Cellier

49 megjegyzés:

  1. Az én kedvenc Robert Piguet parfümöm, a Visa. Ismered?
    Nekem a Bandit kissé túl zöld. :)

    VálaszTörlés
  2. Ismerem a Visa-t, bár sosem mélyültem el benne különösebben. Amikor teszteltem, kellemesnek és finomnak tűnt, de valamiért nem találtam elég izgalmasnak. Talán most adok neki egy újabb esélyt :)

    VálaszTörlés
  3. Ami a 'zöldséget' illeti, ugyanígy érzek :)

    VálaszTörlés
  4. Tényleg nagyon zöld, de épp ettől lesz egyedi. Az más kérdés, hogy valószínűleg a legtöbb nő ennél "érettebben", édesebben szeretne illatozni és szerintem a legtöbb férfi is jobban szereti a barátságosabb illatokat :) Ez azonban semmit nem von le a Bandit művészi értékéből, csupán azt jelenti, hogy nem akar mindenki kedvence lenni.

    VálaszTörlés
  5. Ezt értékelem is, és fontos szempont egy illatválasztásnál az egyediség, ezért is keresgélek a niche illatok között, de odáig még nem jutottam, h szeressek valamit csak azért mert különleges... :)

    VálaszTörlés
  6. Én a Visa-t nagyon nőiesnek találtam magamon, és elegánsnak érzem magamat tőle. :)
    A Bandit-ot viszont el tudom képzelni egy olyan nőn, mint mondjuk Bonnie és Clyde, Bonnie-ja, vagy a francia fenegyerek, Mesrine szerelmén, Jeanne Schneideren, nőkön akiknek a maszkulin oldala erősebb.

    VálaszTörlés
  7. Szerintem Sigourney Weaver-hez is jól illene, főként ahhoz a szerepéhez, amit Polanski Death and the Maiden című filmjében játszik. Ugyanakkor azt hiszem a nagyon nőies és öntudatos nőkön is működhet, szerintem érdekes kontrasztot alkotnának :)

    VálaszTörlés
  8. Én is kipróbáltam a Visát és a Bandit-t is, de egyik sem tetszett...talán majd pár év múlva, ahogy magam ismerem:)
    Egyébként a "zöld" illatokkal még csak most kezdek barátkozni...egyelőre csak a Prada d'Iris "megy le a torkomon":)

    VálaszTörlés
  9. Nekem sem a kedvenceim "A Zöldek", de azért a vetiverekkel (Guerlain-Vetiver, Villoresi-Vetiver, Mazzolari-Vetyver) jó a viszonyom, és a Hermés Un Jardin sur le Nil-jét meg a mediterrán társát is nagyon szeretem. Ja, és Etro Palais Jamais-a is tetszett, amikor megillatoltam.

    VálaszTörlés
  10. Etro illatom egy van, a soshsem volt palota. Nagy kedvencem. A bandita gyermekkorom emlékeit is idézi, amikor még volt egy-egy alpaka kanál meg kés a konyhában. Amikor viselem ezt az illatot, akkor ez is mindig eszembe jut. Nem egy kellemes íz, mégis valami kellemes emléket idéz. Ezért ettől a márkától ez a kedvenc illatom. A Fraca a bőrömön nagy csalódás volt, a Visa isteni rajtam, de a Bandit a csúcs. Nőies nő vagyok, de azért néha szeretem viselni a sötét illatokat is. Ezért szeretem az oszmán bőrt is.

    VálaszTörlés
  11. A Palais Jamais-ra már nagyon régóta kíváncsi vagyok, de sehogy sem sikerül hozzajutnom egy mintához. Hasonlít a Bandit-ra?
    Egyébként a Robert Piguet-ek közül nekem is a Bandit a kedvencem :)

    VálaszTörlés
  12. Egyáltalán nem hasonlít a Banditra, csak azért említettem, mert te írtad. Az Etro-k közül ezt tartom a legérdekesebbnek. Szerintem mindig viselhető. Egyébként az a véleményem, hogy ma már nem elég tömények az illatok ahhoz, hogy mélységük legyen. Emlékszem, a 80-as években egy Samsara parfüm milyen volt. Ugyanez ma, a keleti piacon toilet formában oly kiábrándító. Ennyit a mai világról. Egyébként ezt a régi emléket, hatást már csak az ománi parfümház termékei keltik föl. Az Epic Woman mindent visz nálam. A régi idők nagy PARFÜM-jeit idézi a gazdagságával, a töménységével. Árad belőle az igényesség, a gazdagság. Kár, hogy ma ilyen időket élünk, mert fáj nagyon, hogy a régi jó illatokat tönkretették. Most már csak tömény, 7,5 ml parfümöket fogok venni, de ezekért el kell menni Nyugatra. Pesten már sehol nem lehet kapni tömény parfümöt.

    VálaszTörlés
  13. Most látom, hogy említettem a Palais Jamais-t. Egyszer tényleg sikerült megillatolnom egy papírcsíkon, de az nagyon régen volt, és nem is adott reális képet az illatról. Csak annyival maradtam, hogy ezt az érdekes, zöld parfümöt jó lenne közelebbről is szeműgyre venni :)
    Egyetértek veled az illatok töménységét illetően, nekem is jobban tetszenek, a sűrű, mély illatok, mint a modern szintetikus szellőcskék. Kár, hogy nálunk nem lehet Pure Perfume koncentrációt találni...

    VálaszTörlés
  14. Ma szagoltam először, nagyon tetszik! Nagyon sötét!

    VálaszTörlés
  15. Másodszorra még jobban fog tetszeni! ;)

    VálaszTörlés
  16. Mennyire bőrös? Nagyon kacérkodom vele, de a bőr egyelőre nem lett az én illatom.

    VálaszTörlés
  17. Nem annyira bőrös, mint a Cuir de Russie, vagy a Cuir Ottoman. Szerintem inkább a keserűzöld galbánum miatt számít "nehéz" illatnak. Próbáld ki!

    VálaszTörlés
  18. Megvettem. Rá van írva a dobozra, hogy a 44-es verzió van benne. Nagyon jó! Teljesen egyedi, érzéki dög. Megszagoltam a Visát, az Angelre emlékeztet, finom. A Baghari is tetszik. A Fracas viszont továbbra is a számomra legelviselhetetlenebb illat a világon.

    VálaszTörlés
  19. Gratulálok :) Biztos vagyok benne, hogy jó döntést hoztál. A Bagharit még nem ismerem. Érdemes vele foglalkozni?

    VálaszTörlés
  20. Hát azt nem tudom. Virágos-aldehidesnek tűnik, a Chanel 5 családjába tartozik szerintem. Kellemes, finom, de talán nem akkora durr, hogy posztot pazarolj rá.
    Viszont ha már újítasz: Nagyon jó, hogy látszanak az utolsó hozzászólások, de ha az ember telefonról nézi az oldalt, akkor nem működik. Esetleg nem lehetne az oldalt telefonra optimalizált formában is megjeleníteni? /Ezt már régebben akartam kérdezni, csak kiment a fejemből./ Így elég lassan tölt be és sok bite-ot fogyaszt.:) Pedig gyakran olvasgatlak a buszon. :)

    VálaszTörlés
  21. Szívesen beállítanám a mobilra optimalizálást, de sajnos gőzöm nincs, hogy miként lehet. Az elmúlt órában átkútattam mindent a beállítások között, de nem találtam meg a megoldást. Ha te esetleg tudod, hogy mit kell tennem, akkor áruld el, s én örömmel elkövetem :)

    VálaszTörlés
  22. Sajna, fogalmam sincs. Esetleg valaki az olvasók között? Weboldalaknál szoktam látni ezt a gombot: mobilra optimalizált nézet. Lehet, hogy blognál nem is lehet?
    Visszatérve a Bandit-ra, megkérdeztem a barátomat, mit szól hozzá. Azt mondta, mintha túl gyümölcsös lenne, és ugye dinnye....:) Mennyire különböző az orra az embereknek.:) Bár szerintem ezzel a véleménnyel teljesen egyedűl áll.

    VálaszTörlés
  23. Szimat: Köszi hogy megcsináltad az utolsó kommenteket, nagyon jó így.
    Sajnos a mobil-nézethez nem értek, de az biztos hogy nem lehet minden oldalnál alkalmazni. Hátha erre téved egy hozzáértő...
    A Bandit nem a kedvencem, de a Baghari nagyon! A Balenciaga Le Dix unokája, azt is szeretem.

    VálaszTörlés
  24. Csí: A dinnye tényleg meglepő asszociáció :D
    Visszatérve a mobilra optimalizálás témájához, szerintem a blogokon is meg lehet ezt oldani, épp csak én nem értek hozza. Várjuk a szakértő jelentkezését :)

    VálaszTörlés
  25. N_azalea: Sajnos a Le Dix-et nem ismerem, de megpróbálok beszerezni egy Bagharit, s akkor már a Le Dix-ről is lesz némi fogalmam :)

    VálaszTörlés
  26. A Baghari is finom, de nekem meg inkább a Fracas :) És legközelebb a Bandit és a Visa is a mintáim között lesz, hiába, nem tudok mit kezdeni a lapos illatokkal.
    Csak az a baj, hogy így nagyon nehéz nyárra illatot választani.

    VálaszTörlés
  27. Én a Bandit-ról el tudom képzelni, hogy jól működik a nyári estéken. Mindenképp próbáld ki!

    VálaszTörlés
  28. Kipróbáltam. Imádom. Bekerült a kívánságlistámra. Nem írom, hogy jobb, mint a Fracas, de valószínűleg jobb... hűtlen kutya vagyok. Merthogy ez az illat annyival vagányabb, mondhatnám dögösebb, hogy arra már muszáj volt felfigyelnem.

    VálaszTörlés
  29. Szerintem is sokkal izgalmasabb, belevalóbb illat a Bandit, mint a Fracas. Nem hiszem, hogy nagy hűtlenség a részedről, ha ezt is szereted :)

    VálaszTörlés
  30. Azóta még gazdagabb lettem - van mintám az új és a régi Banditból is néhány napja. Majd rászánom magam, és összehasonlítom. Külön-külön használva mind a kettő nagyon bejött, ordító különbséget nem éreztem, de kíváncsi leszek a párhuzamos tesztre.

    VálaszTörlés
  31. Nagyon kíváncsi vagyok. Mindenképp számolj be az eredményről.
    Egyébként megtudhatom, hogy hol sikerült vintage Bandit-ot találnod?

    VálaszTörlés
  32. A Neroliban az eredeti verziót árulják, amennyiben hinni lehet a dobozon írtaknak.

    VálaszTörlés
  33. Szerintem a dobozon írtak nem egészen stimmelnek, mert külsőre ugyanaz, mint amit a hivatalos oldalon árulnak, az meg aligha a vintage. De lehet, hogy tévedek, nem kérdeztem meg a nerolis eladót. (Én is most vettem egy Bandit-ot.)

    A vintage-illat lényegesen édesebb, púderesebb, mondhatnám könnyebben viselhető (másnak). Az egyik lánnyal cseréltem az nlc-sek közül, ő ajándékba kapta a nagyüveges vintage-t, amúgy az e-bay-ről származik.

    VálaszTörlés
  34. A nerolis dobozon franciául van /értelemszerűen/ hogy az eredeti verzió van van benne. Akkor mégsem egészen.

    VálaszTörlés
  35. Nagyon szégyellem magam, mert nem beszélem a franciát, így csak a google-fordítóba tápláltam be a szöveget, viszont ennek alapján úgy értelmeztem, hogy az eredeti illat alapján készült a Robert Piguet cég részére. (De a google fordítója mindenre képes, és az ellenkezőjére is.) Valaki tudna segíteni? Szívesen begépelem a szöveget, de fordítás kéne.

    VálaszTörlés
  36. Megjegyzem, pl. a Shalimar edp-t is úgy árulják parfümériákban, hogy 1925-ös illat, miközben tudjuk, hogy azóta kicsit már megfésülték.

    VálaszTörlés
  37. Én sem a franciát nem beszélem, sem Bandit-ot nem vettem a Neroliban, de azt azért leírom, hogy miként látom a dolgot :) Valószínűleg az történt, hogy megpróbálták visszaállítani az eredeti változatot, ezt ügyesen fel is tüntették a dobozon, csakhogy nem sikerült tökéletes munkát végezniük. Ez persze érthető is, hiszen ilyen hosszú idő alatt teljesen kicserőlődtek az alapanyagok, megváltozott a minőségük és a kinyerési módjuk is, bizonyos komplexebb alapok pedig teljesen eltűntek a sülyesztőben.

    VálaszTörlés
  38. Én francia tolmács vagyok. Viszont a dobozt eltüntette valamelyik családtag. Elen, légyszíves, másold be. Bár határozottan úgy emlékszem, az volt rajta, hogy ez az eredeti illat, de már minden lehetséges. :)

    VálaszTörlés
  39. Elen, Csí, kiderült valami? Érdekelne, hogy most akkor hogy is van ez? Gondolom úgy, ahogyan Szimat látja, de azért érdekelne a folytatás.... :)

    VálaszTörlés
  40. tegnap este végre én is kaptam bandit! egy mintát. (tényleg, ejtjük a "té" betűt a végén?? nem csak "bandi"?) muszáj volt kipróbálnom lefekvéskor. 4éves kisfiamat kérdeztem meseolvasáskor, neki nagyon tetszett, azt mondta: "erős levélszagú". :) mivel kb.éjjel 3ig olvastam, volt időm nyomonkövetni a dolgokat, (bár csuklóm hozzáért az antikvár könyvhöz, ez lehet, hogy alakított valamit a dolgon), és egy kb.negyed-fél órányi nagyon szúrós időszakon kívül, csodálatosnak találtam, éppen, ahogy gondoltam is ezt korábban!! ennyi. :) edelényi voltam

    VálaszTörlés
  41. Sajnos a franciám nem elég jó a "té" betűs kérdésed eldöntéséhez, de könnyen megeshet, hogy igazad van, és nem kell ejteni.
    Tetszik az "erős levélszagú" jellemzés, jól összefoglalja a lényeget :)

    VálaszTörlés
  42. Megkérdeztem a Neroliban, és ejteni kell a "t" betűt! :)

    VálaszTörlés
  43. Válaszok
    1. Igazad van, tényleg nem kell ejteni, hiszen még a kiejtőprogramjukon is úgy van, t nélkül. Érdekes, mert tényleg rákérdeztem.

      Törlés
  44. Majdnem meg is vettem.Vagány illat a Bandit.Az ismerőseimnek is mutattam a mintát,nekik is bejött.Aztán rájöttem,hogy mégsem tudok vele annyira azonosulni,hogy megvásároljam.De jó illat,az biztos...negro

    VálaszTörlés
  45. Mennyire hasonlít a Cabochard-ra? Azt hiszem, annál közelebb nem tudok kerülni ahhoz, hogy megismerjem. Vagy valahol megszimatolható Budapesten?

    VálaszTörlés
  46. Én érdeklődtem az utolsó kommentben, és azóta egy Bandit teszter boldog birtokosa vagyok. A Cabochard mellett a Kouros is beugrik, van bennük valami közös számomra. Még ismerkedünk, de az biztos, hogy megérte!

    VálaszTörlés