2011. ápr. 28.

Comme des Garcons - Comme des Garcons 2 Man (2004) 8/10

Comme des Garcons-ékat lehet nem szeretni szokatlan, néha erőltetetten posztmodern, szintetikusnak ható parfümeik miatt, de azt nem lehet elvitatni tőlük, hogy nagyon értenek a tömjénhez. A 2002-ben megjelent Series 3: Incense öt csodálatosan izgalmas tömjénes illata után, 2004-ben a Comme des Garcons 2 Man nevű parfümüket is e köré a szent alapanyag köré építették, s megint csak nagyszerű dolog született belőle.

A parfüm kissé citrusosan (kumquatosan?) indít, de aztán pillanatok alatt átveszi a tömjén a karmesteri pálcát, s ettől kezdve ő diktálja a tempót. Ez egy erősen száraz, kissé füstös és minerális tömjén, amely némiképp emlékeztet az Avignon-beli párjára, de annál fásabb és kevésbé spirituális. A karmestert halkan fuvolázó fűszerek veszik körül, melyek közül a szerecsendió, és – bár nem jelenik meg az illatpiramisban – némi római kömény a legjellemzőbb, de a parfüm nem válik tőle ágyékszagúan érzékivé, inkább a karakteres, férfias jelleget erősíti. Az idő múlásával rázendítenek a csellósok is, amitől az illat még fásabbá válik: az orrom azt mondja, hogy a cédrus és a szantálfa összjátéka eredményezi ezt a robosztus, ceruzahegyzék illatára emlékeztető akkordot, de az illatpiramis más véleményen van; szerinte a mahagóni a felelős a fásságért. Legyen neki igaza…

Elérkezve az alapillathoz, a parfüm kissé melegebbé és lágyabbá válik, egy puha bőrös akkord egészíti ki az öregedő fákat, de az illat alaphangulata továbbra is száraz, fás és határozottan férfias marad. Rajtam ez a leszáradás öt-hat óra alatt megy végbe, amivel talán be is érném, de sajnos ez alatt is kissé szégyenlősen viselkedik a parfüm a bőrömön, hatósugara erősen bőrközeli, és sokszor nyomoznom kell, hogy érezzem az illatát, így kénytelen vagyok pontlevonással büntetni.

A Comme des Garcons 2 Man egyértelműen modern illat, és a füstös, tömjénes jellege ellenére is inkább nagyvárosi parfümnek érzem, mint természet közeli vagy spirituális alkotásnak. Ugyanakkor érdekes módon kissé komolynak és öregesnek hat, inkább tudom elképzelni édesapámon, mint magamon, de ez a legkevésbé sem negatívum. Én valószínűleg csak akkor fogom használni, ha valamiért egy kifejezetten fás illatra vágyom (ritkán van ilyen), ebben a műfajban ugyanis még nem találtam a 2 Man-nél jobbat. Nektek melyik a kedvenc fás parfümötök?

Érdekesség: Mark Buxton-t napjaink egyik legkreatívabb parfümőreként tartják számon, de a Comme des Garcons 2 Man több szempontból is erősen emlékeztet az előtte egy évvel megjelenő Gucci pour Homme-ra, amely tudomásom szerint nem az ő orra alól került ki. Most akkor mi van?

Illatjegyek: tömjén, fehér füst, sáfrány, szerecsendió, menta, vetiver, mahagóni, bőr, kumquat (Citrus japonica)

Kreátor(r): Mark Buxton

8 megjegyzés:

  1. Van néhány illatmintám tőlük, és kifejezetten szeretem őket, igaza van nagyvárosi, modern parfümök.
    Épp a minap gondolkodtam, hogy rendelek mintákat az Incense kollekcióból. Azokat is próbáltad?
    Ha fás parfüm és Comme des Garcons, akkor mindenképp ki kell próbálnom a Wonderwood-ot. Lehe, hogy neked az még jobban bejönne, mint ez. Nekem bejöttek a férfi Dsquared2 fás parfümjei is,és kíváncsi vagyok a legújabbakra is. Talán ezúttal a női is elnyeri a tetszésemet, ugyanis már elég régóta álmodozok egy nőies, modern, fás parfümről.

    VálaszTörlés
  2. Először is remek a blog. Hetek óta olvasom és nagyon szinvonalas. Külön erénye a pontozás, ezt szerintem is így kell csinálni, vállalva akár az elkerülhetetlen szubjektivitást is. Különösen a megosztó, nehezen hordható és elgondolkodtató parfümök kritikája nagyon szórakoztató, mint amilyen a Charogn vagy a Déclaration.
    Ami pedig a kedvenc fás illatot illeti, én nagyon szeretem a Passion Boisée-t a Frapin-től, sőt nagyon szívesen olvasnék egyszer Frapin kritikát tőled. A jobbak szerintem 8-9 pontra is érdemesek lehetnek.
    Jó Szimatolást!

    VálaszTörlés
  3. A tisztán fás besorolású illatok inkább a férfiaké, és én azokban is jobban szeretem a fás-fűszereseket, mint a Terre d'Hermes, Chanel Egoist, YSL La Nuit de l'Homme, vagy a Dior Homme Intense, ami virágos-fás.
    Niche vonalon Sahlini L'Homme, amit akár én is felvennék, vagy Frapin Terre de Sarment, ami inkább férfias, szerintem neked, Szimat, nagyon tetszene.
    Női vonalon Dior Dolce Vita, T. Mugler Alien, Lutens Feminite du Bois, és Lutens Arabie, bár ez uniszex.

    VálaszTörlés
  4. Timka: Az Incense sorozatból egyelőre csak az Avignon-t sikerült kipróbálnom, de az nagyon tetszett. A többi tervben van, mint ahogy a Wonderwood-ot is nézegetem már egy ideje. Nagyon tetszik a reklámplakátja.
    Dsquared2-ből futólag kipróbáltam egy párat, de nagyon nem az én stílusom, s már a lépést sem bírom tartani az újabbnál újabb illataikkal :)

    VálaszTörlés
  5. deOwar: Köszi a dícséretet :) Örvendek, hogy tetszik a pontozás, néha kicsit megbánom, hogy így kezdtem el, mert sokszor nagyon nehéz megtalálni a megfelelő pontszámot, de aztán mindig belátom, hogy szükség van rá.
    A Passion Boisée-t sajnos nem ismerem még (Frapin-tól csak az 1270-et próbáltam és az nem győzött meg), de az illatjegyeit elnézve, nem lehet rossz parfüm.
    További jó olvasgatást!

    VálaszTörlés
  6. N_azalea: A Chanel Egoiste-ról egy picit megfeledkeztem, pedig az tényleg egész jó fás illat. Terre d'Hermés-t is szeretem, de az számomra nem kifejezetten fás.
    Megnéztem a Terre de Sarment illatjegyeit és a Passion Boisée után ez is nagyon izgalmasan hangzik. Nem is tudom, miért az 1270-nel kezdtem az ismerkedést :)
    A női vonaladból a Feminite du Bois-ra már nagyon régóta kíváncsi vagyok, az Alien-t meg az Arabie-t szeretem.

    VálaszTörlés
  7. Én valami teljesen más jellegű női fás illatot keresek, mint az Alien vagy a Dolce Vita. A Feminite u Bois-t még nem próbáltam, de lehet hogy az uniszex vagy esetleg a férfi parfümök között kellene keresgetnem.

    VálaszTörlés
  8. Szerintem a Feminite du Bois testes és nőies, legalábbis én így képzelem el. Lehet, hogy nem ezt keresed :) Talán inkább a Chéne felel meg az általad leírtaknak, bár igaz, hogy azt sem próbáltam...

    VálaszTörlés