2011. ápr. 12.

Montale – Roses Musk (200?) 6.5/10

Nemrég láttam a Neroli honlapján, hogy Montale Roses Musk-ja az egyik legkeresettebb női parfümük (egészen pontosan a negyedik helyen van a Teinte de Neige, Love in White és Kiss Me Tender mögött). Hát… Ha rajtam múlna, biztos nem lenne ilyen előkelő helyen. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nagyon rossz parfüm a Roses Musk, de annyi izgalmasabb, komplexebb személyiségű illat lapul a Neroli polcain, hogy nem igazán értem, miért választják ilyen sokan ezt az egyszerű, niche parfümnek alig-alig beillő rózsát. Talán ez áll legelöl a polcon…

Montale-ról tudjuk, hogy jó érzéke van a rózsához, ezt sokszor és sokféleképpen igazolta már nekünk (lehet, hogy túl sokszor is), s tulajdonképpen a Roses Musk-ot - ezt a pézsmarózsa (Rosa moschata) ihlette parfümöt - is tisztességesen összerakta, épp csak egy-két apróságról feledkezett meg. Furcsa módon elmulasztotta a parfümön hagyni a saját kézjegyét, úgymond kifelejtette önmagát, a rá jellemző nyers erőt és darabosságot, vagy bármi egyebet, amiből érezhetnénk, hogy ezt ő hozta a világra, az ő érzéseit, gondolatait tükrözi. Ami azonban engem még ennél is jobban zavar, az a parfüm komplexitásáról való teljes megfeledkezés. A Roses Musk annyira egyszerűnek tűnik, hogy egy kis győzködés árán, akár azt is hajlamos lennék elhinni róla, hogy csak az illatpiramisban említett négy illatjegyet tartalmazza (egy átlagos parfüm több tíz, vagy akár száz különböző illatanyagból van megkomponálva).

A fejillat egy könnyed, kissé citrusos, erdei gyümölcsös rózsából áll, amely üdének és harmatosnak hat, mint egy frissen leszakított, áttetsző szirmú virág. Határozottan kellemes, de nem hat az újdonság erejével, ilyent már sokszor éreztünk (pl: Francis Kurkdjian Miss Charming-ja). Néhány perc után alábbhagy a frissesség, kissé besűrűsödik az illat, a gyümölcsök likőrössé válnak, a rózsa meg picit édesebbé, s megjelenik egy halvány, diszkrét, teljesen ártatlan és tiszta mósusz is, amitől az egész parfüm szintetikusabbá válik. Ezek után már semmi nem történik, talán csak az édesség és puhaság fokozódik egy kicsit, de ahhoz nem elég, hogy megmozgassa a fantáziámat.

Persze nagyon kellemes, friss és lánykásan üde amit érzünk, így valamelyest érthető a nagy népszerűsége, de ahogy Coco Chanel is mondta, egy nőnek nem olyan kell legyen az illata, mint egy virágé, hanem mint egy nőé *. Márpedig a Roses Musk nagyrészt csak rózsa. Modern, tetszetős, kellemesen puhára csiszolt rózsa, de semmivel sem több. Számomra ez inkább szobaillatosító, esetleg öblítő, de nem parfüm.

* - Ez nem idézet, inkább csak parafrázis. Ha valaki tudna segíteni abban, hogy miként szól a pontos idézet, annak nagyon örvendenék.

Illatjegyek: jázmin, rózsa, mósusz, ámbra

Kreátor(r): Pierre Montale

17 megjegyzés:

  1. Valaki még rajtam kívül rumosnak találja?

    VálaszTörlés
  2. Illatvirág, van benne valami.
    Amúgy én meglehetősen szeretem...

    VálaszTörlés
  3. Én a likőr szót használtam, de akár rumosat is írhattam volna :) Bár, szerintem az sötétebb és vadabb színben tüntetné fel, mint amilyen valójában.

    VálaszTörlés
  4. Nem mozgok otthonosan a Montale parfümök körében, de ezek alapján nem evvel fogom kezdeni.

    VálaszTörlés
  5. Nem baj az hogy ez a rózsa nem lett montale-os, illetve hogy nem összetett illat. Az egyszerű kompozíció könnyebben megtalálja az utat a szélesebb közönség felé. Montale alapelve úgyis a "mindent a rózsáról", így a palettát gazdagítja a Roses Musk. Lutens-nek is megvan a maga Clair de Musc, Un Bois Vanille, Louve vonala, amiről meg nem mondanád hogy az övé, de behozza az érdeklődőket ebbe a világba, na meg persze a stexet is a kasszába :)
    Az egyszerű illatokban az lehet az izgalmas, hogy egyénenként különbözően alakul a viselőjén, és ez lehet nagyon szerencsés is.
    Nem igaz hogy a R. Musk-tól csak rózsaillatú lesz egy nő. Igazi nőillatú lehet, ha jól alakul a kémiájuk.
    Nem csodálom hogy neked nem tetszik, valahogy nem hozzád való :)))

    VálaszTörlés
  6. Timka: Szerintem sem ezzel kezdd. Montale legjobbjai az aoudok (Black, Red, White), Sweet Oriental Dream, Blue Amber, Patchouli Leaves, Greyland, meg a Boise Vanille. Legalábbis én ezeket szeretem :)

    VálaszTörlés
  7. N_azalea: Abszolút logikus amit írsz, és ilyen szempontból Montale-t is meg lehet érteni. Én azonban nem lelkesedem ezért a hozzáállásért, ezzel csak felhígul a niche, elindul mainstream irányba és az amúgy is rengeteg parfüm csak még többre szaporodik. Persze tudom, a pénz az első... :)

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szeretem a rózsát, különösen, ha egymáshoz alakulunk illatilag. De ennek alapján ezt a parfümöt nem fogom kipróbálni, eddig a Montale-k közül amúgy is a Black Aoud és a Red Aoud vitte a pálmát (illetve nekem nagyon tetszik a White és a Black Musk, valamint az ezektől fényév távolságra álló, de nagyon különleges Chypre Vanille). A környezetem pedig a Sweet Oriental Dream-től ájuldozott, de hiába, jobban szeretem enni az édességet, mint szaglászni.

    VálaszTörlés
  9. Hja kérem, nem minden parfümőr Andy Tauer!
    Pénz beszél, és nincs szaga. Több közhely most nem jut eszembe :))
    Elen: Azért a kipróbálástól nem kell elzárkózni. Mindig csak a saját véleményünk a mérvadó.

    VálaszTörlés
  10. Elen: Annyira nem akartam negatív lenni, hogy elijesszelek a teszteléstől :) Egy esélyt mindenki megérdemel, és ha szereted a rózsát, akkor biztos nem fogod rossz parfümnek találni, legfennebb egy kicsit unalmasnak.

    VálaszTörlés
  11. Szimat, N_azalea: Miután remek rózsákat már találtam, nem biztos, hogy egy sokadik parafrázis lesz az első, amit rohanok kipróbálni. A nyár úgysem a nehezebb rózsás parfümök évszaka.
    Egyébként ez a nagy baj, hogy a niche parfümériák is pénzből élnek :) Mert így muszáj a popularitás felé is engedményeket tenni. De ez a szerencse is, különben sosem tudnánk egyet se megfizetni...

    VálaszTörlés
  12. Szerintem is ez lenne a cél: megtalálni az arányt a megélhetést szolgáló populáris illatok, meg a különlegesebb, művészibb alkotások között. Sajnos, nekem úgy tűnik, hogy Montale-nál kezd kibillenni a mérleg a pop irányába.

    VálaszTörlés
  13. Ha egy illat csak rózsa, az kevés. Meg kell bolondítani. D'Empire rózsája pl. ilyen, vagy TDC Rose Poivre-je.

    VálaszTörlés
  14. Egyetértek. Szerintem is mindkét általad említett rózsa komplexebb, izgalmasabb és jobb parfüm, mint a Roses Musk.

    VálaszTörlés
  15. Nem tudom eldönteni, szeretem-e vagy sem. Az elején igen, aztán valahogy kellemetlen "szúrós" illattá válik.:(

    VálaszTörlés
  16. Szerintem a Lanvin Rumeur 2 Rose testvérkéje lehetne, csak annál kifinomultabbnak tűnik a számomra. Sajnos mindkettő nagyon lenge, ezért hiába próbáltam a Montale-lal helyettesíteni a Rose-t.

    VálaszTörlés
  17. Szia Szimat,

    kipróbálnám a Montale parfümöket, melyiket ajánlod közülük, ha én elsősorban a friss, citrusus, fás, kicsit gyümölcsös illatokat kedvelem ?

    VálaszTörlés