2010. febr. 27.

Etat Libre d’Orange – Jasmin et Cigarette (2006) 9/10

Az Etat Libre d’Orange egy 2006-ban alakult francia niche parfümház, amely hihetetlenül pimasz és humoros illataival hívta magára a figyelmet. Reklámaik és parfümeik összetevői gátlástalanul felrúgnak minden hagyományt és erkölcsi normát a zsenialitás és az idiotizmus határán mozogva. Néha a tinédzserek rágógumiját párosítják a szentek tömjénével, máskor a sperma, nyál és vér összhangját próbálják megteremteni, szokatlan de néha igazán gyönyörű dolgokat eredményezve. Jó példa erre a Jasmin et Cigarette is amely két nehezen összekapcsolható jegyből kotyvaszt valami teljesen újat és magával ragadót.

Ezzel a parfümmel az alkotók Greta Garbo és Marléne Dietrich emléke előtt próbáltak tisztelegni, viszont a játékosságukat itt sem rejtették véka alá. Szerintem ez az illat szemtelenül fiatalos és könnyűvérű, van benne valami vulgaritás, ami szinte kikacagja az említett két hölgy komolyságát és fennköltségét. Bár a jázmin és a dohány is elegáns és méltóságteljes jegy szokott lenni, itt mégis sikerült könnyeddé, játékossá tenni őket. A jázmintól megszokott tömény virágosság le van kerekítve, tompák az élek és inkább zöldnek, szappanosnak tűnik a kezdet, mint nagyasszonyosnak, az indollal viszont nem fukarkodtak, seggberúgva ezzel a jázmin utolsó csepp eleganciáját is. A dohány az elejétől fogva jelen van, enyhén füstös, homályos hatást kölcsönözve a parfümnek, amelyet egy bársonyos, nagyon könnyed sárgabarack akkord még puhábbá varázsol. A dohánynak a jázmin ellensúlyozására való használata szerintem egy nagyszerű ötlet és amit íly módon kapunk az tulajdonképpen már nem is nevezhető virágos parfümnek. Az összhatás egy szokatlan, könnyed és mégis buja illat amit egy tizenéves, ártatlan prostituálton tudnék a leginkább elképzelni, mint amilyen a Taxi Driver című film lánykája, vagy Nabokov Lolitája. A leszáradás során szinte semmilyen változás nem észlelhető, mindvégig az indolikus jázmin és a frissen elszívott cigaretta bársonyosan vonzó egyvelege dominál. Az én bőrömön négy-öt órát marad és az alatt sem kiabál hangosan, de annál szebben.

Serge Lutens, vagy Montale jázminjával összehasonlítva ez egy sokkal bohókásabb, modernebb illat, amely az erotikának egy teljesen más aspektusára világít rá. Míg az előző kettő mély, érett és nőies, addig a Jasmin et Cigarette a naiv, fiatalos és bárdolatlanul ártatlan. Engem lenyűgözött az Etat Libre d’Orange eredetisége és bátorsága, remélem, hogy még sok illatuk kerül az orrom alá.

Szeretitek a jázmint?

Illatjegyek: dohány, jázmin, széna, sárgabarack, tonkabab, cédrus, ámbra, mósusz, kurkuma

Kreátor(r): Antoine Maisondieu

14 megjegyzés:

  1. Na, erre most nagyon kiváncsi lettem....

    VálaszTörlés
  2. akkor ez a "játékosság" Karádynak is szólhat, egy másik cigarettes, komoly és fennkölt asszonységnak, aki kétségkívül megérdemelne a másik két hölgyeménnyel karöltve egy olyan illatot is, ami nem használja fel semmilyen játékosság kifejezésére őket:)

    be jó lenne magaménak tudni:)

    VálaszTörlés
  3. Karády szerintem is beillik a fent említett hölgyek koszorújába és épp ezért hozza sem igazán illik ez a parfüm. Viszont az Egon Schiele festményed nőalakjához annál inkább...

    VálaszTörlés
  4. Én is írtam annak idején erről az illatról.
    Habár a Lolitáknak ajánlottad, nálam is ott van azon parfümök között, amitől szexinek érzem magam.
    Egyébként is így vagyok a jázminnal, szerintem erotikus, hívogató illata van. A Jasmine et Cigarettes-ben pedig megbolondították egy cseppnyi füstös jelleggel, amitől még érzékibbé vált.
    Tudtad, hogy tényleg létezik egy ilyen cigaretta márka Franciaországban?

    VálaszTörlés
  5. Rózsás cigarettáról már hallottam, de a jázminos változatot tőled hallom először. Ha cigizésre adnám a fejemet, biztos, hogy ezt szívnám :)

    VálaszTörlés
  6. hol lehet Budapesten megtalalni ezt a parfumot?

    VálaszTörlés
  7. Amennyire én tudom, Budapesten nem lehet megtalálni az Etat Libre d'Orange parfümeit, viszont megrendelheted a következő címen: http://www.etatlibredorange.com/boutique/index.php/en/JASMIN-ET-CIGARETTE.63

    VálaszTörlés
  8. Koszonom! Es Parizsban merre kene keresnem? :)

    VálaszTörlés
  9. Párizsban a következő címen próbálkozhatsz: Espace de Libertagne Olfactiv, 69 Rue des Archives, 75003 Paris.
    Tel: 01 42 78 30 09
    Sok sikert! ;)

    VálaszTörlés
  10. Azt hittem ezen kivul mashol is van..
    Oke, koszonom a segitseget! :)

    VálaszTörlés
  11. Valószínűleg máshol is megtalálható, de nekem itthonról csak ennyit sikerült kinyomoznom... :)

    VálaszTörlés
  12. Imádom. Igaz, csak mintácskám van, de fantasztikus telitalálat. Rajtam a jázmin olyan kis félénk, mintha megbújna a cigaretta füstjében, onnan kandikálna elő (de ne valami kapadohányra gondoljatok, hanem egy finom, nőies, minőségi cigarettára), igen, szerintem a Lolitás-Taxisofőrös hasonlat telitalálat. Még fogom próbálgatni, mert nagyon tetszik, csak azt nem tudom, hordanám-e. Mindenesetre nem egy szembejövős illat.

    VálaszTörlés
  13. Örvendek, hogy tetszik. A barátnőm rendszeresen viseli, de még nem fáradtam bele, még mindig nagyon jólesik, ha meglegyint az illata.

    VálaszTörlés