2010. okt. 20.

Serge Lutens – Arabie (2000) 9/10

Az elmúlt két évtízed során Serge Lutens és állandó parfümőre, Christopher Sheldrake neve fogalommá vált a parfümöt kedvelők körében. Bár rengeteg illatot alkottak, és nem lehet azt állítani, hogy beszorították volna magukat egyetlen stílusba, a Serge Lutens név hallatára mégis szinte mindenkinek az orientális, ragacsos sziruppal átitatott aszalt gyümölcsök és sűrű ámbra illata jut elsőre eszébe. Igaz, ami igaz, Lutens-ék tényleg ebben a műfajban a legjobbak: gondoljunk csak az Ambre Sultan-ra, a Fumerie Turque-re, vagy épp a Chergui-re; csupa orientális nagyágyú, édes, szirupos, ámbrás leszáradással. A mai nap főhőse, az Arabie pedig ennek a méltán népszerű stílusnak a tökéletes összegzése, a Serge Lutens kvintesszencia, amely mintha az összes többi parfümük közös nevezőre hozásából született volna meg.

Arábiában ugyan még nem jártam, így nem tudom megmondani, hogy az Arabie mennyire hű a névadójához, de konyhában már többször is megfordultam és azt bátran állíthatom, hogy ez a parfüm egy igazi csemege. Életem egyik legemlékezetesebb desszertje az édesanyám készítette gesztenyepuding volt, amelyben rummal hízlalt mazsolák lapultak, a tetején pedig aranysárga, sűrű juharszirup csordogált és ennek a gourmand csodának az emlékét eleveníti fel bennem az Arabie. A fejillat ugyan még a fűszerekről szól (én kissé ánizsosnak érzem, de szegfűszeg, koriander és szerecsendió is felismerhető benne), azonban néhány perc után átveszi az uralmat az aszalt gyümölcsök kórusa, melyet édes, benzoén, dió és karamell illatú, balzsamos aromák kísérnek. Ennél a stádiumnál határozottan érzek egy immortella (szalmavirág) jegyet is, és bár az illatpiramis nem említi, én mégis úgy gondolom, hogy neki köszönhető a Sables-hez való hasonlóság, nevezetesen a juharszirupot megidéző mennyei illat. A túlzott édességet megelőzendő, az Arabie kapott még egy kevés babérlevelet és cédrust, amelyek külön-külön nem is igazán érződnek, de adnak egy kellemesen kesernyés árnyalatot a parfümnek. Nyolc-tíz óra elteltével lecsendesedik az egyébként kifejezetten hangos illat és egy lágy, krémes benzoén-szantálfa egyveleggé szelidül, amely még jó néhány óráig megmarad a bőrön.

Számomra az Arabie egy majdnem tökéletes gourmand parfüm, amelyet bármikor boldogan magamba szippantok (ha sok lenne belőle, lehet, hogy a kortyolgatásával is próbálkoznék), de viselni karakteresebb illatokat szoktam. Ezt a parfümöt én elsősorban hideg estéken, otthonűlős délutánokon, esetleg ünnepnapokon tudom elképzelni magamon, egyéb alkalmakkor inkább az Ambre Sultan-ra, vagy a Sables-re esik a választásom.

Illatjegyek: mandarinhéj, aszalt füge, datolya, szerecsendió, római kömény, babérlevél, szegfűszeg, balzsamos gyanták, sziámi benzoén, cédrusfa, szantálfa gyantája

Kreátor(r): Christopher Sheldrake

11 megjegyzés:

  1. Szuper!!!
    "amely mintha az összes többi parfümük közös nevezőre hozásából született volna meg", es "az édesanyám készítette gesztenyepuding volt, amelyben rummal hízlalt mazsolák lapultak, a tetején pedig aranysárga, sűrű juharszirup csordogált" - ettol a ket mondattol teljesen oda vagyok
    Ja, es a fototol folyik a nyalam.....

    VálaszTörlés
  2. Remélem, hogy az Arabie is hasonló módon fog majd tetszeni, mint a mondataim :P

    VálaszTörlés
  3. Kitűnő írás, mint mindig. Az Arabie-t pedig imádom. Nézz be a Basenotes-ra!;-)

    VálaszTörlés
  4. Örvendek, hogy tetszenek az írásaim. Éljen a Basenotes! ;)

    VálaszTörlés
  5. Gondoltam, kellően hűvös lett ahhoz, hogy az Arabie-val kezdjek ismerkedni. Nos, részemről csalódás így elsőre, egészen mást vártam. A szegfűszeg erőteljesen jelen van, valamint a gyanta, de sem a gyümölcsök, sem a többi jegy nem érezhető. Volt ugyan néhány pillanat, amikor mintha-mintha, de aztán mégse. Hm, majd még próbálkozunk egymással, de ő aligha lesz az én illatom. Viszont férfin szívesen megszagolnám.

    VálaszTörlés
  6. A legtöbb Serge Lutens elsőre olyan furcsa és szokatlan, egyáltalán nem biztos hogy tetszik. Idő kell hozzán, de később teljesen megváltozhat a véleményed. Érdekes, én meg pont azt gondoltam, hogy mennyire feminin, és csak egy egzotikus hölgyön tudnám elképzelni. De hogy ezt írtad meg fogom próbálni újra.

    VálaszTörlés
  7. Elen: Érdekes amit írsz. Nekem alig-alig jött át a szegfűszeg, bár az igaz, hogy elsőre engem sem fogott meg különösebben az illata. Akárcsak deOwar, én is inkább nőiesnek találom, de ez valószínűleg azért van, mert kevesebbet kaptunk a szegfűszegből. Kíváncsi vagyok, merre alakul majd a véleményed.

    VálaszTörlés
  8. Uh, tetszik nekem az Arabie..... Rajtam sokkal ferfiasabb, mint az Ambre Sultan. Most olvastam, hogy "a nagy Luca Turin" az illat edesen keseru karakteret a magyar Unicum - hoz hasonlitja. :-)
    Katus, videk -

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hmm, ezt nem is tudtam. Vagy ha tudtam, akkor elfelejtettem :) Rajtam azért nem annyira keserű...

      Törlés
    2. Szerintem ezt is Tania Sanchez hasonlította az Unicum-hoz, nem Luca Turin, minden vélemény alatt ott van a monogramjuk, csak hogy akkor már legyünk pontosak. :)

      Törlés
    3. Itt is igazad van. Ugyanaz a mese :)

      Törlés