2010. márc. 11.

Chanel – Égoïste (1990) 8/10

A Chanel divatházat 1910-ben alapította Gabriel “Coco” Chanel, aki varrónőként és kalapkészítőként próbált boldogulni a párizsi forgatagban, és ez olyan jól sikerült neki, hogy napjainkban a Chanel egyike a világ legismertebb márkáinak. A tehetség és az ambíció a parfümök terén is meghozta a gyümölcsét, a kezdeti sikert hozó illatokat ugyan nem Coco, hanem Ernest Beaux kreálta, de mégiscsak az ifjú varrónő irányítása alatt jöttek létre az olyan klasszikusok, mint a No.5, No.22 vagy a Cuir de Russie. Jelenleg a Chanel a parfümiparban is igazi nagyhatalom, a Guerlain mellet a legelismertebb parfümháznak számít.

Az Égoïste először 1987-ben jelent meg, de ekkor még a Bois Noir (Sötét Erdő) nevet viselte és kizárólag a Chanel butikokban lehetett megvásárolni a régi nagyok társaságában, amelyek a Les Exclusifes gyűjtőnév alatt futnak. 1990-ben azonban úgy döntöttek, hogy szükség van a drogériák polcain egy új férfiillatra, így a Bois Noir új nevet kapott, kissé felhígították, hogy a tömeg számára is “érthető” legyen, készítettek hozza egy reklámfilmet és elindították a nagyvilágba. A várva várt siker azonban elmaradt és ezt azzal magyarázták, hogy túlságosan szofisztikált az amerikaiak számára,viszont a parfümöket komolyan gondolók körében egyre népszerűbb lett.

Ezen háttérinformációk után, érthető, hogy úgy éreztem, ezt nekem is ki kell próbálnom, az első szippantás azonban le is törte a lelkesedésemet. A parfüm nagy kavarodással kezdődött, valami szúrós citrust éreztem és egy vajas, puha szantálfa-szerűséget, de az egész nem állt össze és aggódni kezdtem. Szerencsére, néhány perc után letisztultak a dolgok és kiderült, hogy miért is a szofisztikáltságáról nevezetes az Égoïste. A ködből előbújtak az illatjegyek, előbb a koriander, majd a rózsa és a fahéj-szegfűszeg duó, amelyet a szantálfa követett. Az egész felvonulás könnyed és elegáns volt, amelyben minden elem visszafogottan viselkedett és csendben tette a dolgát. A rózsa kiváltképp meglepett, ez a jegy álltalában hangos és könnyen beazonosítható, itt azonban alig kivehető, épp csak egy kevés nőiességet, érzékiséget kölcsönöz a parfümnek, többre már nem futja az erejéből. Néhány óra elteltével megérkezett a vanília is, amely édességével tökéletesen kiegyensúlyozta az illatjegyeket és ezzel számomra a leszáradást tette a parfüm csúcspontjává. Ez a stádium igen hosszan elűl a bőrömön, de nagy bánatomra mindvégig halkszavú marad.

Ma délután ittam egy teát, amely tele volt finomabbnál finomabb fűszerekkel és igazán élvezetes lett volna, de sajnos nem volt elég forró a víz, amivel nyakonöntöttük, így a végeredmény kissé erőtlen, ízetlen lett. Ugyanez a problémám az Égoïste-tal is, bár nagyon szép lehetne, valahogy vérszegénynek, testetlennek tűnik és így szerintem egy fantasztikus lehetőség megy veszendőbe. Ha lehetne, szívesen megillatolnám az erdeti Bois Noir-t, úgy gondolom, hogy ott még minden rendben lehetett a tűzzel és erővel, ami időközben elmaradt az Égoïste-ból az emberarcúbbá tevés során.

Illatjegyek: sziciliai mandarin, brazil rózsafa, koriander, damaszkuszi rózsa, szantálfa, vanília, ámbra

Kreátor(r): Jacques Polge

25 megjegyzés:

  1. Nagy rajongója vagyok a Chanel Égoiste-nak, már réges-régóta kutatok az eredeti Bois Noir utolsó fennmaradt példányai után a neten, mindmáig sikertelenül. Nemrégiben rábukkantam az Égoiste Concentre változatára, az illatát sanos még nem ismerem, de külföldi blogokon olvastam hogy szantálossabb, vaniliásabb, füledtebb mint a sima Égoiste. Talán feltámasztották a Bois Noirt. Ha lesz tapasztalatom vele megosztom a blog olvasóival és kedves szimat úrral!

    Nagyon örülök, hogy ráakadtam erre a blogra. Végigolvasva az arhívumokat köztük az Habit rouge, Gentleman, Jaipur, Dreamer, szinte a szívemből szólnak a leírások. Valamint a negatívumok is belőlem szólnak, mint a Guerlain pour Homme, a mai Guerlain illatok,Ange ou Demon.Minden egyes mondattal egyezek, vagyis mintha én mesélnék ezekről az illatokról az ismerőseimnek, talán sokszor unatom is őket. Egyszóval örvendek a "találkozásnak" kedves Szimat úr!

    VálaszTörlés
  2. Én is örvendek a találkozásnak, meg hogy ilyen jól egyetértünk :) Sok sikert kívánok a Bois Noir meg az Égoiste Concentrée vadászatához és várom a részletes beszámolódat az illatukról.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Szimat!
    Nagyon tettszik a blogja!
    Kíváncsian várom hogy mi a véleménye a Chanel Platinum Egoiste-ről. Remélem mihamarabb lesz szerencséje megkóstolni.
    Én nem titkolom beleszerettem. Az első percben, ha szabad ilyet írni a hivalkodó az a jelző ami elsőként megfogalmazódott bennem mint laikus, 90-es évek erőteljes dezodor illatai közül valamelyik. (Valószínüleg első percbeni élmények nem relevánsak.) A következő percben már a fűszer illetve virág illat körvonalazódik némi vibrálással.
    Ezután lassan kialakul a némileg harsány illat mely folyamatosan változik hol a virágillat hol pedig a fűszerek irányába. Később az illat gyengülésével az alkotó összetevők kiegyenlítődnek összhangban maradnak. Bár a nap végére a harsány illat az aqua illatra hasonlít, mely elcsépeltnek tűnik, de az illat gazdája tudja honnan indult el reggel.
    Üdv,
    stclaus

    VálaszTörlés
  4. Kedves Stclaus! :)
    Köszönöm a dícséretet. A Platinum Égoiste-ot már nagyon régóta tervezem megírni, de ezidáig vagy nem volt belőle teszter a boltban, vagy találtam izgalmasabb illatot. Remélem, hogy hamarosan összejön a cikk, de azt nem tudom garantálni, hogy nekem is tetszeni fog. Általában nem a legjobb a viszonyom a vizes illatokkal.
    Üdv,
    Szimat

    VálaszTörlés
  5. Szimat!

    Én Tunéziából hoztam egy parfümolajat, aminek Egoiste a neve, azonnal megfogott az illata, ezért elkezdtem kutatni, hogy ennek mi lehet az "eredetije", kiderült a Chanel Egoiste parfümnek az "utánzata"...
    Amikor parfumériában szagoltam az eredetit, az elején éreztem vmi fanyar, kicsit zavaró/taszító illatot, ebből az olajból viszont (szerencsére) hiányzik ez a kellemetlen kezdés és ez már rögtön édeskés illatú:) Nagyon tartós, erős, intenzív, vhoyg jobbnak, különlegesebbnek is érzem az eredetinél...
    És ami a legviccesebb, hogy én azt hittem ez női illat:)
    Bár hoztam vna belőle még 10 iylen kis üvegcsével!:/

    VálaszTörlés
  6. Jaa, és lehetne egy unisex v unisexként viselkedő címke is akár:)
    (Én vmiért nem tudom magamon elviselni a női parfikat, túl töménynek/édesnek találom őket, úgyh muszáj ffi alternatívákat használnom...)
    Az Egoiste pont megfelelő, pedig ez a parfiolaj elég édes, de vmiért nagyon bejövős:)

    Málni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az 1990-es Egoist sokkal férfiasabb volt, mint a mostani újraformulált. Jelenleg az édes illatok határozzák meg a trendet, így ezt is eltolták ebbe az irányba, mondhatnám úgy is, hogy "kiherélték" szegényt, így inkább női illat lett.
      Igaz hogy mostanában a parfümériák kínálatában elsöprő többségben édesek a női parfümök, sőt a férfi vonal is , de azért lehet még találni olyanokat, amik nem. Keresgélj!

      Törlés
    2. Málni: A mainstream parfümházak - néhány kivétellel - egyelőre ragaszkodnak a férfi-női megkülönböztetéshez, pedig szerintem nem sok értelme van. Lehet, hogy így könnyebb eladni őket.
      Érdekes, amit az Egoiste-utánzatodról írsz, szívesen kipróbálnám. Ha valaki szívvel-lélekkel csinálta, elképzelhető, hogy jobb lett mint a mostani felvizezett eredeti.

      Törlés
    3. Szívesen megosztanám veled, csak az a baj, h nagyon kevés van már benne, különleges alkalmakkor használom, egyébként 10mls az üveg, de jóval kevesebb fogy belőle mitn egy sima parfiból...ha legközelebb is kijutok, elhozom az összeset:) Bár itthon is találkoztam indiai-keleti üzletekben parfiolajokkal, de ez sajnos nem volt köztük...
      Szerintem si hülyeség, én sose így választok, hanem ami megtetszik nemtől fgetlenül:)
      Épp szemezek egy Antonio Banderas Spirit (ffi) parfival, majd megillatolom milyen, mert azt olvastam vkinél, h hasonlít az Egoiste-ra...
      Te szagoltad már v tudsz róla mondani vmit, mennyire férfias illat stb?

      Törlés
  7. Sajnos nem ismerem a Spirit-et, de ha valahol összefutok vele, ki fogom próbálni ;)

    VálaszTörlés
  8. Ma vtam illatolni, hát ez a Banderas megéri a pénzét, csupa koppintásokat készít...
    Spirit->kammilás illatú, olyan mint a D&G homme, csak nem annyira tömény
    Blue seduction női->D&G light blue
    Black Seduction-> édes, mogyorós, Armani black code/Chevignon Forever mine utánzatnak tűnik
    The Secret->1million copy

    Amúgy fincsik, csak már elegem van a hasonlóbbnál hasonlóbb illatokból:/

    Málni

    VálaszTörlés
  9. Úgy tűnik, hogy akkor ezeknek eltekinthetek a tesztelésétől :D

    VálaszTörlés
  10. AB - Blue Seduction férfi - Versace Eau Fraiche, csak, hogy ne maradjon ki mégegy koppintás :-)

    VálaszTörlés
  11. Akkor már tegyük hozzá a Diavolot is, ami egy túlontúl édes, szinte olajmentes, összességében elrontott Fahrenheit wannabe.

    VálaszTörlés
  12. Valamikor kölyökkoromban használtam a Diavolo-t. Akkor szerettem... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a Diavolonak a tusfürdő változatát imádtam nagyon a Mediterraneoéval együtt, amíg úgy kb 2005-ben el nem tűnt teljesen a polcokról, valamint szerintem a Mediterraneo mint illat is átesett egy kisebb változtatáson akkortájt, szintetikusabbnak tűnik ez a mostani. Ez a pár hozzászólás mondjuk jobban illene az AB bejegyzéshez.

      Törlés
    2. Én sajnos lemaradtam a tusfürdőkről...

      Törlés
  13. Sziasztok!

    Bocs a reklámért, kaptam egy 75milis, üveges (tehát az, amin nincs fújófej) Egoiste Platinumot, viszont nem az én világom, ezért eladnám. Müllerben vásárolt, számlájával tudom igazolni, hogy eredeti.
    Bolti ára 20, én 15-ért adnám. Gyakorlatilag tele van az üveg.
    Címem: nick.name@freemail.hu

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld meg a Nők Lapja Café, "Szépüljünk, cseréljünk" rovatában, ott sokkal gyorsabban el tudod adni, viszont úgy kell írni, mintha csere lenne. Aztán privát levélben pedig le lehet beszélni.
      Vagy Parfümblog Cserés rovatában, ott akár az árat is megadhatod.

      Törlés
  14. helló Szimat!

    el olvastam jó 1-2 véleményedet a parfümökről....hát nem könnyítetted meg a választást!estleg olyanba tudnál segíteni hogy melyik parfüm lenne a legmegfelelőbb....
    paco rabanne black sx parfüm nagyon bejött,csak anniyra gyorsan el illant hogy eszméletlen!
    bvulgari aqua vele nem volt semmi baj,illata tartós,ára tökéletes!de mégse 100%
    bleu de chanel....na igen illata nagyon jó,tartós is....csak az ára 100ml 27000.
    ezeken az illat vonalakon elindulva,milyen parfümöt tudnál ajánlani ami tartós és rendbe van!
    köszi a segítéget! Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Ne haragudj, de ebben a kérdésben nem tudok segíteni. Ha elolvasod a Bleu de Chanel-ról írt kritikámat, akkor szerintem megérted, hogy miért. Nekem ezek a parfümök nem tetszenek, ezért nem is mélyültem el bennük, és nem is tudok ajánlani közülük.

      Üdv,
      Szimat

      Törlés
  15. Szia!

    Ma volt szerencsém megszagolni az Egoistát :) Szerintem valami kegyetlen nagy bomba, főleg az első egy óra, aztán a hatósugara és az erőssége gyengül kissé. Az eleje úgy érzem, hogy leginkább egy meggyes illat, meggyfával esetleg, de mindenképpen gyümölcsös, ráadásul az aszalt fajtából (imádom az aszalt gyümölcsöket), némi extra minőségi konyakkal nyakonöntve, teljesen bohém a kezdet. Aztán kissé később átvált "rúzs-illatúvá", kicsit nőies, de még mindig nagyon addiktív. Szerintem simán lehetne unisex, egy bátor, magabiztos nő ugyanúgy tudja hordani, mint egy férfi, a lényeg, hogy az egója rendben legyen, ezért a névválasztás nagyon passzol a parfüm témájához. Egyedi a parfümök között, nem nagyon ismerek eddig hozzá hasonlót.
    Fogok is venni egy üveggel, csak gyűjteni kell rá :( :)
    Nálam abszolút 10/10.
    Üdv!

    VálaszTörlés
  16. probaljatok szerezni ha van meg ilyetold spice danger zone deo stick.nagyon emlekeztet a chanel egoistra.

    VálaszTörlés
  17. Kedves Szimat. 14 éves fiú vagyok és elég 'nagyképűen' megvettem és azóta boldog használója vagyok. Igazából ennek a parfümnek sok mindent köszönhetek. Eddig is foglalkoztam a divattal, hogy hogyan nézek ki, de ez az illat bevezetett a luxusházak, a luxus anyagok világába. Másrészt a parfüm bevezetett az illatok univerzumába. Azóta csak járok kelek és mindenütt illatok vesznek körül. A Douglasban órákat töltök el csak szagolgatással. kialakított egyfajta ízlést. Tisztázzuk, nekem is volt egy kis gyomorgörcsöm az árával kapcsolatban, kutattam egy másik illat után két hónapon keresztül, és nem azért vettem meg mert chanel. De az illata, páratlan. Érdekes, most olvasom a cikked, és belegondolva a Bois Noir szép név, ami illik az illatra. Nagyon jó vagyok vizualizációban és ez a parfüm, páratlan képet adott. Egy üde erdőt, köddel amely lassan felszáll. Misztikus, nekem misztikus, füstös egyedi illat. Öröm hordani, öröm magamra fújni minden reggel, és olyan mámor fog el mikor megcsap az illata. Ezen kívül mondhatni, rátaláltam az illatra de ő is rám talált. Egoiste, olyan érzéki szó, főként franciásan kiejtve, és kétségtelenül illik rám. Az egoizmusnak- mint minden másnak- vannak jó és rossz árnyalatai is, de semmi se fekete vagy fehér. Gyenge az illata, az én bőrömön nem hiszem. Sokan rákérdeznek, hogy mi ez az illat, és valóban táplálja a bennem lévő veszedelmes egót, és a többiek elismerését, irigységét. Nem is kár ha egy férfiillat nem olyan rivallkodó. Nekem bőven elég, ha megérzem az illatát és emlékeztet arra, hogy ki és mi vagyok. És ez az illat mágiája. :) Imádom, fantasztikus

    VálaszTörlés