2010. márc. 19.

Cartier – Déclaration (1998) 10/10

Jean-Claude Ellena minden idők egyik legjobb parfümének az Edmond Roudnitska által alkotott Eau d’Hermés-t tartja, amely 1951-ben látta meg a napvilágot és még mindig megtalálható a Hermés butikokban. Ebből a parfümből kiindulva és Edmond Roudnitska előtt tisztelegve hozta létre a Déclaration-t, amit viszont én tartok minden idők egyik legjobbjának. A két parfüm között a kapcsolatot a hírhedt római kömény (Cuminum cyminum) teremti meg (nem összetévesztendő a köménymaggal - az a Carum carvi névre hallgat), amely igencsak megosztja a szimatolók hadát, ugyanis az illata az izzadt, mosdatlan ágyék szagára emlékeztet, ezt pedig nem mindenki díjazza. Aki viszont szereti (én szeretem), az nagyon tudja szeretni, úgy az ételekben, mint a parfümökben.

A Déclaration egyike Ellena kevésbé minimalista alkotásainak, és bár nem nevezhető egy átalakulóművésznek, mégis egy meglehetősen összetett illat. Első szippantásra csak a keserűnarancs érzékelhető, de néhány pillanat múlva megjelenik a kömény és a kardamom, magával hozva a sokak által rettegett ágyékszagot, én viszont épp ezt szeretem benne. A köményből csak úgy árad a természetesség, érzékiség, amelyet szépen kiegészít a kardamom hűvössége és a keserűnarancs lédús fanyarsága. Tökéletes…

Ez eddig akár egy indiai kaja receptjének a kezdete is lehetne, de a továbbiakban elkanyarodik az illat a gasztronómiától, megjelenik az Iso-E Super, amely Ellena egyik leggyakrabban használt jegye és amely a cédrusfa friss, száraz illatát helyettesíti. Ugyanez a szintetikus anyag szolgáltatja az alapot például a Terré d’Hermés-hez, a Bulgari Eau Parfumée au Thé Vert-jéhez vagy Frederic Mallé Cologne Bigarade-jához is. Ezzel az anyaggal Ellena évekig kísérletezett, és mostanra az egyik legfontosabb stílusjegyévé vált. A Déclaration-ban is igen fontos szerep jut az Iso-E Super-nek, ugyanis ez egyensúlyozza ki a fűszereket, képviseli az alapot és adja meg az illat kemény, férfias jellegét, segítséget pedig csak a leszáradás vége fele kap, amely egy kevés szúrós szagú tölgymoha és egy tenyérnyi bőr képében érkezik. Az összhatás egy tökéletesen kiegyensúlyozott, citrusos-fás-fűszeres illatköltemény, amely kömény nélkül talán csak egyszerűen szép lenne, így viszont megvan benne az a groteszk, meghökkentő valami, amely az igazán nagy művek sajátja. A kömény olyan a Déclaration-nak, akár Bob a Twin Peaks-nek.

Bár furcsának tűnhet a tisztálkodás után megragadni a parfümöt és újra testszagúvá változtatni magunkat, én mégis csak ajánlani tudom a Déclaration-t. Ez a parfüm a kömény ellenére is elegánsnak és szofisztikáltnak hat, ugyanakkor kifejezetten természetes és emberi marad. Tartóssága, frisseségét figyelembe véve, egyenesen lenyűgöző, rajtam tíz-tizenkét órát is elüldögél, és a hatósugara is kiváló.

Illatjegyek: bergamott, keserűnarancs, nyírfa, fehér üröm, boróka, kardamom, római kömény, cédrus, vetiver, tölgymoha

Kreátor(r): Jean-Claude Ellena

17 megjegyzés:

  1. Te el akarsz üldözni innen?:p Nem gondoltam volna, h rémálmaim furcsa figuráját itt fogom viszontlátni:)

    Habár ici-picit sem tetszett(határozottan ánusz szaga volt-fújj!undorító!), pár hónapja mégis megleptem ezzel az illattal a barátom, mert egy köményes parfümre vágyott, és milyen jól tettem...mára már szeressem.De ha lépten nyomon Bob mosolyába fogok botlani...

    VálaszTörlés
  2. Örvendek, hogy neked is sikerült "megértened" a Déclaration szépségét, és gratulálok a barátodnak. Jó ízlése van :)
    Bob-tól meg nem kell félned, nem szokott hölgyeket megszállni :P

    VálaszTörlés
  3. Tegnap sikerült megszaglászni végre, de elmaradt a rajongás. :( Talán azért, mert nagyon hasonló illatom van, ami ráadásul egy oriflame illat, Deep Woods. Ha beleszippantok az üvegébe, szinte azonos illatot érzek. Olyan, mint a Cartier a bőrön. Rejtély számomra, hogy sikerült ezt összehozni egy parfümnek nem nevezhető illatocskában. Szerintem másolták róla, ez 100%.

    VálaszTörlés
  4. Ejnye-bejnye. Kiváncsi bagyok én arra a Deep Woods-ra... A Déclaration egy zseniálisan megkomponált illat, s az alapanyagai is jó minőségűek, nem nagyon tudom elképzelni, hogy csak úgy lekoppintják. Ha mégis, akkor azt jelenti, hogy már az Oriflame-nek is van egy zseniális parfüme :)

    Egy tanács: Adj neki még egy-két esélyt, elsőre én sem láttam meg benne az értéket.

    VálaszTörlés
  5. Direkt megnéztem, mit írnak az Oriflame-ről fragrantica.com-on és tessék, valaki ott is írta a Cartier-el való egyezést, pedig nem is néztem meg előtte. Nemcsak nekem tűnt fel. Most Bvlgari Rouge-t rendeltem magamnak, adok egy esélyt a vörös teának fügével és dióval, alig várom, hogy érezhessem az illatát. :)
    Ja a link: http://www.fragrantica.com/perfume/Oriflame/Deep-Woods-2341.html

    VálaszTörlés
  6. Egyre kiváncsibbá tesz ez a Deep Woods :)
    A Bvlgari Eau Parfumée au Thé Rouge-t nagyon régen próbáltam, s akkor nem tetszett. Azóta sajnos eltűnt az itteni parfümériákból, így nem tudtam újra tesztelni. Remélem, neked tetszeni fog :)

    VálaszTörlés
  7. Szia Szimat! Ismered a Declaration ezen változatát? Declaration Essence Cartier for men

    VálaszTörlés
  8. Szerintem az eredeti is tök jó rajtad. Kíváncsi vagyok, ez mit tud.

    VálaszTörlés
  9. Valamikor régen próbáltam az Essence-t. Emlékeim szerint hasonlít az eredetire, csak talán egy kicsit testesebb, az alapja melegebb, és mintha kevésbé volt köményes. Nem rossz az sem :)
    Neked tetszik?

    VálaszTörlés
  10. Kicsit örülök, hogy ezt írtad, mert én is hasonlóképpen éreztem... Talán, fejlődik a szaglószervem! :D A kömény nagyon izgalmas, és annak hiánya, illetve, a furcsán édeskés citrusosság jelenléte miatt, nem tetszik. :)

    VálaszTörlés
  11. Nő létemre nagyon szeretem - magamon, pedig nem vagyok perverz:). Semmi anus, semmi lágyék, csak friss-fás, finom és nagyon tartós illat, ami később meleg-púderes-fás lesz, bőrt csak nyomokban érzek. Bvlgari Eau Parfumée au Thé Vert-nek csak az Extreme változatát ismerem és szintén nagyon szeretem. Rajtam letagadhatatlanul hasonlít egymásra Ellena mester e két munkája. Nem tudom, az Iso E Super vagy a fűszerek teszik-e? (Férjemen egész más arcát mutatja, bár rajta is tetszik.) Ha hasonló karakterű illatot tudnál ajánlani, szívesen tesztelném (akár "gyárilag" férfiilat is lehet).

    VálaszTörlés
  12. Hasonló karakterű (de nem feltétlenül hasonló illatú) a Parfum d'Empire Eau de Gloire-ja, meg az Iskander is, de kipróbálhatod az Eau d'Hermés-t, meg a Voyage d'Hermés-t is.

    VálaszTörlés
  13. Köszönöm, felveszem őket is a listámra:).

    VálaszTörlés
  14. Szia Szimat!

    A d'un soir-ról nem fogsz írni? Elégé más mint az eredeti, de egy nagyon kellemes, férfias rózsaillat, minimális 1 Million és Roadster beütéssel:)
    Bence

    VálaszTörlés
  15. Húúú szimat,tegnap volt szerencsém először hozzá.Jelentem,engem meggyőzött!Piszok jó!Egyébként szeretem a hasonló illatokat,mert tetszik ha egy illat nem mindig túl steril(mint pl.a homage attar,nekem kifejezetten nem tetszik),hanem van benne valami mocskosul szokatlan. negro

    VálaszTörlés
  16. Nagy kedvencem volt ez a Cartier 8-10 éve, imádtam magamon. Nagyon jó "érzés" viselni ezt az illatot.

    Egyetlen "bajom" volt csak vele, hogy "másnaposan" nagyon sok volt, szinte letaglózótt és többször a rosszullétbe kergetett. És akkoriban elég gyakran voltam másnapos.... :D

    Jó volt itt újra olvasni róla. már rendelem is, mostanság már konszolidált(abb) életet élek:))

    VálaszTörlés