2010. márc. 16.

Lorenzo Villoresi – Yerbamate (2001) 5/10

A maté tea egy Dél-Amerikából származó cserjeféle, melynek a szárított leveleit ősidők óta használják a guaraní indiánok. Főzete zöld, enyhén habos, jellegzetesen keserű, kissé füstös ízű folyadék, amely rengeteg jó tulajdonsága mellett elsősorban élénkítő, kedélyjavító hatásásról ismert. Ez az Európában is egyre népszerűbb növény lett a Yerbamate ihlet- és névadója, de szerintem a parfüm készítése során Villoresi igencsak eltávolodott a kiindulási ponttól, így ha valaki a tea keserű füstösségét keresi benne, az könnyen csalódhat. Velem is ez történt...

Ez a parfüm magán hordozza Villoresi legfontosabb stílusjegyét, a sűrű, nehéz illatot és a púderességet is felfedezhetjük benne, amit leginkább a Teint de Neige-ből ismerhetünk. A fejillat ugyan zöld és aromás, de nincs benne semmi frissesség vagy könnyedség, ehelyett olyan hatást kelt, mint egy paradicsom-palántákat rejtő üvegház a tavaszi melegben. A menta csak önmaga árnyéka, nem képes felüdíteni a szaglóhámot, és a maté tea keserűsége is csak néhány percig van jelen, aztán elnyomja a mélyről feltörő púder áradata. Ezzel meg is érkezik a nyár az üvegházba, elönti az orromat a meleg és fullasztó púder amely egy erős mandulás akkordot is hoz magával és én már érzem, ahogy a fejfájás előkúszik a tarkómból. A levendula, amely meghozhatná a várva-várt frisseséget, nem elég erős és inkább a virágos oldalát mutatja, míg a széna akkord, amit a maté mellett a leginkább vártam, egyáltalán nem jelentkezik. Talán Olaszországban a szénának is más az illata...

A leszáradás során nem állnak be nagy változások, sem a tölgymohát, sem a pacsulit nem találom, így maradok a zöld púderességgel, ami igencsak hosszú életű és a hatósugarára sem lehet panaszkodni. Villorsi, azzal, hogy a zöld jegyeket meleggé és púderessé tette, valami teljesen újat és különlegeset alkotott, amiért dícséret illeti, de én úgy érzem, hogy nem sikerült megtalálnia az egyensúlyt az édes-aromás között és nyomasztóvá vált a parfüm. Talán, ha a levendula és a menta nagyobb szerepet kapna, és a mohás-vetiver-es alap is működne, akkor én is tudnám élvezni a Yerbamate különlegességét, így azonban másokra bízom a viselését. Tulajdonképpen, ha csak az illat farszelét érzem, akkor nem is olyan kellemetlen, de a nyakamon túl közel lenne az orromhoz.

Szeretitek a maté teát?

Illatjegyek: ilang-ilang, maté tea, menta, levendula, rózsafa, üröm, széna, paradicsomlevél, galbánum, labdanum, vetiver, pacsuli, púder

Kreátor(r): Lorenzo Villoresi

25 megjegyzés:

  1. Lehet az illata nem jó, de a "csomagolása" nekem tetszik:)

    VálaszTörlés
  2. Maté tea?hát különösebben nem nyűgözött le, így szívesebben javítom kedélyállapotom egy kis Yerbamate permettel és az élénk zöld színével:)

    VálaszTörlés
  3. Az üveg nekem is tetszik, biztos nagyon jól mutat egy gyűjteményben, de ha fel akarok dobódni, akkor a maté teára szavazok. Parfümök terén meg a Cologne Sologne a legpörgetőbb számomra.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Szimat!

    Elfogott a lendület. Meg szeretném védeni a kedvenceimet. Nem ittam, nem szagoltam mate teát, így nem tudom, hogy a Yerbamate mennyire hű az elnevezéséhez, de mint illat egyszerűen csodás. Mindenkit kérek, próbálja ki, mert sokan elzárkóztak ettől az illattól, aztán, amikor kipróbálták, megváltozott a véleményük. Zöld illatok királya, férfiaknak, nőknek egyaránt tökéletes. LV illatai közül Piper Nigrum és a Yerbamate egyedülálló a világon. Mindkettő regény, sokat mesél nekünk, olyan horizontokról, ahová eljuthatunk, de kívülállók maradunk mindig, bármit is teszünk. Kelet titokzatossága van ebbe a két illatba bezárva. LV egy varázsló, egy mágus, aki a saját útját járja. Egy dolog a fontos számára: a létrehozott illat. Minden más mellékes. Csak a minőség számáít. És ma ez nagyon ritka.

    VálaszTörlés
  5. Villoresi kreatív parfümőr, több kedvencem is van tőle, és tényleg nagyon jó alapanyagokkal dolgozik, de néha szerintem túllő a célon, s erőszakosak, nyomasztóak lesznek a parfümei. Számomra a Yerbamate is ezek közé tartozik, s bár látom benne a kreativitást, túl édesnek, túl soknak találom ahhoz, hogy viselni tudjam.

    VálaszTörlés
  6. Igen. Valószínűleg igazad van. Éppen ezért csodásak az illatok, mert megfoghatatlanok. Úgy hatnak ránk, hogy nem is tudjuk. Pl. Robert P. Fraca-ja és Visa-ja nagyon tetszik, nekem mégis egy nagy csalódás volt. Egyszerűen a bőrömön nem jó. A Bandita viszont csúcs!... Erre mit lehet mondani. Minden embernek más a bőre, minden illat máshogy viselkedik.

    VálaszTörlés
  7. Ezt is kipróbáltam, és hihetetlenül tetszik! Nekem kicsit sem nyomasztó, szeretném, ha sokkal erősebb lenne...Imádom ahogy először tényleg "paradicsom-palántákat rejtő üvegház a tavaszi melegben", aztán pedig jön a várva várt púderesség, (jó, azért nem ilyen egyszerűen, de én nem is írok blogot :) ). Szóval nekem a Teint de Neige is tetszik, de azért az már picit sok, ez viszont nem válik nyomsztóvá.

    VálaszTörlés
  8. Még egy dolog eszembe jutott. Érdekes, hogy te mennyire soknak találtad. Milyen mintád volt? Ugyanis nekem Nerolis mintám van, nem eredeti Villoresi, amikor pedig a múltkor Spezie eredeti minta után vettem egy Nerolis Spezie-t, nagyon gyenge illata volt. (Ugyanaz, de gyengébb)

    VálaszTörlés
  9. Elég nagy a különbség a kifújós és a pacsmagolós illatminta között. Az utóbbi kevésbé tartós és intenzív, az átalakulások és bizonyos összetevők is másképpen jelenhetnek meg. Talán ez lehet a magyarázata.

    VálaszTörlés
  10. Nekem az eredeti Villoresi mintám van meg, apró kis dobozba rejtett fúvókás üvegcse. Nasobravoval egyetértésben, én is úgy gondolom/érzem, hogy a fúvókásból felvitt parfüm erőteljesebb, és életszerűbb képet ad a parfümről.
    Lehet, hogy ha löttyintősből teszteltem volna a Yerbamate-t, akkor nem találom ennyire nyomasztónak, viszont a fúvókás jobb képet nyújt az üveges változatról, amely szintén permetezős.

    VálaszTörlés
  11. Köszönöm Nektek! Meg is fogadom, hogy csak eredeti mintákat fogok venni/kérni/kapni, ha lesz rá módom, ugyanis egyre inkább azt gondolom, hogy nem sokat ér a "löttyintős" minta. Talán még az is jobb, ha az ember bemegy (már ha szerencséje van és van a közelében niche parfüméria) és a bőrére fújva tesz próbát. De gondolom azért a minta-gyűjtögetési mániámmal biztosan nem vagyok egyedül! :)))

    VálaszTörlés
  12. Ezt nem értem pontosan. Nem ugyanaz van a löttyintősben, mint a fúvókás mintában, vagy a felvitel módja miatt adódnak a különbségek, mint nálam a Red Vetyvernél? Én a Nerolis kis mintámba dugtam egy pici adagolós pumpát és úgy fújtam belőle. Mit ne mondjak, teljesen más volt, ahogy írtam is. :)

    VálaszTörlés
  13. Ja és nem vagy egyedül, én is függő lettem. :-D

    VálaszTörlés
  14. Igen, jól érted Laci! Valahogy gyengébb az illat a löttyintős (nem eredeti) parfümminták esetében, mint az eredetinél. Ezt én konkrétan Villoresi Spezie-jénél éreztem, amint azt fent is írtam. Megdöbbentő volt a különbség! Állítom, ha a löttyintős mintát próbáltuk volna, most nem lenne belőle egy 50ml-s.

    Viszont azért a Neroli védelmében el kell mondanom, hogy a honlapjukon külön írják is:

    "A minták csupán benyomást hivatottak adni az illatból! A szórófejes üvegekben forgalmazott, teljes kiszerelésű termékek intenzívebb, tartósabb illatélményt nyújtanak!"

    VálaszTörlés
  15. Ha ez így van, akkor a Black Aoud még ennél is erősebb lenne? Te jó ég, pedig 3 pöttyöt tettem a mintámból az ujjammal anno a felsőmre és úgy éreztem rózsák lógnak mindenhol a HÉV kabinban. :-D Én most leállok Nerolival egy időre, ma megint használtam a Guerlaint és még inkább elbűvölt az illata. Teljesen más arcát mutatta, mint eddig. Átváltozó művész, mondjuk nem csoda, ő is egy niche. :-) Ami még kell tavaszra, az a levendulás L'Occitane. Nincs apelláta, meg lesz véve. Persze, ha szerdán nem veszek kreatív vetiver és patchouli parfümöt. Amúgy amit Magor ajánlott, mind Florascent kreatív parfümök, utánanéztem. Tényleg szuper minőség, nagyon várom, hogy kipróbálhassam. Florascentből amúgy valaki próbált már rendes kikevert illatot? Pl. Vetyver vagy Tango stb. ? Nagyon szép papírhengerben van minden illatuk.

    VálaszTörlés
  16. Laci: mielőtt a levendulás L'Occitane-t megveszed, azért próbáld ki Villoresi Wild Lavander-jét! Bár ez a Neroli-ban van! :)
    Megértelek, hogy kicsit pihensz a Neroli-val, én is már kezdem megőrjíteni a barátomat a mániákus illatminta-gyűjtésemmel. :)))

    VálaszTörlés
  17. A Wild Lavender tényleg nagyon jó, az egyetlen gondom a tartósságával van. Egyébként nemrég felfedeztem egy újabb szuper levendulát: az Etat Libre d'Orange műve, és Antiheroes névre hallgat. Azt is érdemes kipróbálni.

    VálaszTörlés
  18. Egyre kíváncsibb és kíváncsibb vagyok az Etat Libre d'Orange-ra. Az a baj, hogy nem merek valamiért külföldről rendelni. Saját honlapjukról rendelted a mintáidat, vagy az ausliebezumt-ról?

    VálaszTörlés
  19. Én az ALZD-ről szoktam rendelni, és eddig még sosem csalódtam bennük. Ezen kÍvül több ELDO mintát kaptam ajándékba, egész üveges rendeléstkövetően, ugyancsak az ALZD-től.
    Ugyanakkor, ha mindet akarod egyszerre, akkor a honlapjukon van egy nagyon jó ajánlat: 45 euróért az összes (22) minta. Itt a link: http://etatlibredorange.com/boutique/index.php/en/COFFRET-DISCOVERY.82

    Ha nem lenne már meg fele az alkotásaiknak, akkor most én is lecsapnék rá :)

    VálaszTörlés
  20. Én is szeretném megvédeni ezt az illatot, mert szerintem a Yerbamate nagyon-nagyon különleges illat! Annyira tetszik, ahogy az idő haladtával változik, és a kezdeti nagyon zöld, gyógynövényes illat átalakul valami megfoghatatlan, kissé púderes illattá. Egyszerűen ez az illat semmihez sem hasonlítható, pont ilyet kerestem már rég. Rajtam nem nyomasztó kicsit sem, fokozatosan finomodik.Szerintem a Neroliban kapható egyik legjobb illat. Egyébként pont ma vettem egy 50 ml-eset.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A különlegességét sosem cáfoltam, viszont az egyensúly szerintem nincs jól eltalálva benne. Túlságosan nehéz, darabos, nyomasztó púderfelhővel. de persze lehet, hogy csak egyszerűen nem az én stílusom.

      Törlés
  21. Kedves Szimat!

    Már régóta olvasom a blogodat és elég sok illatmintát ki is próbáltam azok közül amikről írtál habár azt sajnálom, hogy még pl.a Parfum d'Empire Ambre Russe-ról nem írtál holott szerintem ez a nagybetűs ámbrás illat legalábbis nekem intenzívebb mint az Ambre Sultán. Viszont a Yerbematéhoz visszatérve írtad, hogy Te nem érezted benne a szénát, hát sajnos én viszont mást sem érzek csak édes, tömény széna illatot folyamatosan mintha a szántóföldön lennék. Tavaly is próbáltam az illatmintát és most is sajnos ugyanez volt akkor is a tapasztalatom.
    Még annyit szeretnék kérdezni, hogy esetleg szoktatok használni kis 4 ml-es szórófejes parfüm utántöltőt?
    Esetleg ha valaki igen mi a véleménye róla?

    VálaszTörlés
  22. Nem használtam ilyen utántöltőt, de praktikus dolognak gondolom.
    Ambre Russe-ről pedig reményeim szerint a hideg beköszöntével lesz cikk.

    VálaszTörlés
  23. Sziasztok, ha már az utántöltőknél (vagy utazószetteknél) tartunk, melyiket tartjátok a legjobbnak? Sajnos Villoresi mester kis kiszerelésben nemigen gondolkodik, a 100 miliseket meg nem mindig jó nyári csavargásokra cipelni. (Egy Piper Nigrum & Uomo fan)

    VálaszTörlés